Výměna řemínků - tremolo
Moderátor: Moderátoři
Výměna řemínků - tremolo
Po výměně gumových řemínků ve starších radiomagnetofonech se projevuje tkzv. tremolo efekt - zvuk (hudba) se jakoby třese, není rovnoměrný. Zpsobují to nekvalitní řemínky, popř. jejich nespávný rozměr (velký tah) nebo je prostě mechanika magnetofonu již špatná, především tónová hřídelka ? Děkuji a odborníkům se omlouvám předem za naivní dotaz.
Ta zkušební kazeta může být už špatně nahraná.
Jestli je například nahrávaná na průměrném, možná i rozeštelovaném reverzním stroji, pak je to pravděpodobné.
Předpokládám, že kazeta, která tohle dělá, není nějak mechanicky poškozená, třeba zkroucená teplem. Pak by teoreticky bylo možné, že se pokaždé v mechanice usadí jinak a nesedí vedení pásku.
Ta hlava nemá svoje vodítko?
Použij jinou kazetu. Nejlíp značkovou, opravdu nepajcovanou, továrně nahranou kazetu. Ty mívají výšku i kolmost stop obvykle v pořádku. Kupodivu s docela malou odchylkou od skutečné kolmosti a výšky, jakou mají originální měřicí kazety.
Ale opravdu to musí být "originálka" dobré společnosti, nic co by zavánělo Polskem či jiným pajcováním.
Anebo kazeta, nahraná na spolehlivě dobře seřízeném stroji.
Ten stroj je asi mono, pokud je to takhle hodně citlivé na kolmost, ne?
Jestli je například nahrávaná na průměrném, možná i rozeštelovaném reverzním stroji, pak je to pravděpodobné.
Předpokládám, že kazeta, která tohle dělá, není nějak mechanicky poškozená, třeba zkroucená teplem. Pak by teoreticky bylo možné, že se pokaždé v mechanice usadí jinak a nesedí vedení pásku.
Ta hlava nemá svoje vodítko?
Použij jinou kazetu. Nejlíp značkovou, opravdu nepajcovanou, továrně nahranou kazetu. Ty mívají výšku i kolmost stop obvykle v pořádku. Kupodivu s docela malou odchylkou od skutečné kolmosti a výšky, jakou mají originální měřicí kazety.
Ale opravdu to musí být "originálka" dobré společnosti, nic co by zavánělo Polskem či jiným pajcováním.
Anebo kazeta, nahraná na spolehlivě dobře seřízeném stroji.
Ten stroj je asi mono, pokud je to takhle hodně citlivé na kolmost, ne?
Ano, stroj je mono - Korting někde z roku 1977. Jinak samozřejmě používám jako referenční kazetu original koupenou u nás, v jiným strojích to je bez problému, problém nastavení hlavy je pouze pouze u toho Kortingu. V jeho páskové dráze mimochodem chybí ten mechanický vypinač , který vypne stroj na konci kazety. Že by to bylo tím ? Původně tam totiž byl.
Parazitní frekvenční modulaci způsobuje i ozubený převod na přidřenou přivíjecí spojku. Příliš velký tah navíjecího trnu "podtrhává" pásek pod přítlačnou kladkou, která už určitě také není tak měkká a přilnavé, jako kdysi. Že přitom mechanicky příliš namáhá pásek, který má pak sklon ke stáčení nebo zvlnění okrajů (jen zcela vyjímečně jsou oba okraje pásku vytahané stejně, proto každá stopa kazet hraje jinak), je celkem normální.
Pomůže rozebrat a vyčistit přivíjecí spojku.
Pomůže rozebrat a vyčistit přivíjecí spojku.
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Setkal jsem se ještě s jednou možností jak vyrobit tremolo. Po výměně řemínku za trošku širší. Mechanicky to ničemu nevadilo, rozměrově akorát, příliš napnutý nebyl. Způsobovala to odstředivá regulace motorku. Ten tlustší, tedy pevnější řemínek to prostě přenesl až na setrvák. Se snižováním napětí na motorku "tremolo" sláblo až nakonec ustalo. Při dalším snížení napětí už padaly otáčky. Vyřešil jsem to výměnou motorku za motorek s regulací elektronickou.
Jo kmitání odstředivé regulace - pověstný tím byly stroje National/Panasonic.
Pod svitkem stínicího plechu na motorku byl v krytu oválný výřez, kterým se dalo ke šroubku odstředivého kontaktu dostat a seřídit jej, nebo vyčistit opálený.
Když už to kvůli únavě pružinky nešlo seštelovat, sletoval se kontakt natvrdo a použila se malá destička s el. regulací, z nějakého maďarského MK. Nevím přesně z kterého, ale byl na ní Al plíškem chlazený, koncový tranzistor 2N2905A Tungsram v TO39, dva-tři nějaký BC18x/BC21x a pár dalších součástek.
Pak bez problémů. Ta destička regulovala klasicky, snímáním napětí na sériovém odporu. Ten se musel měnit - přizpůsobit odběru motorku, aby to pak trimrem šlo dostat do správných otáček.
Fungovalo to bezvadně, prakticky až do doby, než se vymlátila kluzná ložiska motorku - a to u poctivých japonců trvalo poměrně dlouho.
Jednoknoflíkový National RQ-203S, co myslím kdysi dávno vozil Tuzex, se takhle podařilo udržet funkční až do 90.let. Robustní, jednoduchá a přitom přesná celokovová mechanika, jaká se běžně neviděla a vydržela všecko.
Mezitím proběhla výměna 3 hlav a jednoho ovládacího knoflu.
Pak se definitivně vyměnil po 20 letech vymlácený motorek za moderní, většího výkonu, než měli běžní jezevci, už s vestavěnou regulací. Přehodila se červíky jištěná mosazná kladka motoru, přítlačná pásku a stroj jede furt pryč, s většinou původních součástek...
Pod svitkem stínicího plechu na motorku byl v krytu oválný výřez, kterým se dalo ke šroubku odstředivého kontaktu dostat a seřídit jej, nebo vyčistit opálený.
Když už to kvůli únavě pružinky nešlo seštelovat, sletoval se kontakt natvrdo a použila se malá destička s el. regulací, z nějakého maďarského MK. Nevím přesně z kterého, ale byl na ní Al plíškem chlazený, koncový tranzistor 2N2905A Tungsram v TO39, dva-tři nějaký BC18x/BC21x a pár dalších součástek.
Pak bez problémů. Ta destička regulovala klasicky, snímáním napětí na sériovém odporu. Ten se musel měnit - přizpůsobit odběru motorku, aby to pak trimrem šlo dostat do správných otáček.
Fungovalo to bezvadně, prakticky až do doby, než se vymlátila kluzná ložiska motorku - a to u poctivých japonců trvalo poměrně dlouho.
Jednoknoflíkový National RQ-203S, co myslím kdysi dávno vozil Tuzex, se takhle podařilo udržet funkční až do 90.let. Robustní, jednoduchá a přitom přesná celokovová mechanika, jaká se běžně neviděla a vydržela všecko.
Mezitím proběhla výměna 3 hlav a jednoho ovládacího knoflu.
Pak se definitivně vyměnil po 20 letech vymlácený motorek za moderní, většího výkonu, než měli běžní jezevci, už s vestavěnou regulací. Přehodila se červíky jištěná mosazná kladka motoru, přítlačná pásku a stroj jede furt pryč, s většinou původních součástek...
Pokud kazeta někdy špatně hraje výšky, jindy ne, mívá to tři příčiny.
1/ špinavá hlava
2/ vyjetá hlava
3/ pásek se smýká do strany
3 může mít více příčin a dělá to spousta mechanik, dá se říct většina, a majitelé to většinou ani neví.
Nejčastější příčiny:
- Vyjetá hlava v kombinaci s velmi volným chodem odvíjecího trnu - bez opravy neseřiditelné.
- Velký tah navíjecího trnu. To se pozná tak, že problém se objevuje nejčastěji na začátku kazety, zatímco ke konci nikdy. Některé kluzné spojky navíjecích trnů časem sílí.
Většinou každý hledá chybu v přítlačné kladce, ale tou to nebývá.
Sinclair> To spájení natvrdo bylo první řešení. Dal jsem tam jen kousek tenkého drátku, abych rotor příliš nerozvážil. Problém byl však s regulací. Nepodařilo se mi ji seřídit. Buď měl komutátor proměnlivý odpor, nebo to neumím.
1/ špinavá hlava
2/ vyjetá hlava
3/ pásek se smýká do strany
3 může mít více příčin a dělá to spousta mechanik, dá se říct většina, a majitelé to většinou ani neví.
Nejčastější příčiny:
- Vyjetá hlava v kombinaci s velmi volným chodem odvíjecího trnu - bez opravy neseřiditelné.
- Velký tah navíjecího trnu. To se pozná tak, že problém se objevuje nejčastěji na začátku kazety, zatímco ke konci nikdy. Některé kluzné spojky navíjecích trnů časem sílí.
Většinou každý hledá chybu v přítlačné kladce, ale tou to nebývá.
Sinclair> To spájení natvrdo bylo první řešení. Dal jsem tam jen kousek tenkého drátku, abych rotor příliš nerozvážil. Problém byl však s regulací. Nepodařilo se mi ji seřídit. Buď měl komutátor proměnlivý odpor, nebo to neumím.
- Monogatari
- Příspěvky: 100
- Registrován: 03 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Holešov