Prevod do rýchla - výpočet výkonu

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#16 Příspěvek od dudo02 »

Hill píše:Ale ty pořád počítáš s krouticím momentem, který je k dispozici, ne s krouticím momentem, jakým bude řemen namáhaný ze strany spotřebiče.
V autě honí ozubený řemen jen vačkové hřídele (řekněme špičkově 1,5 Nm, průměrně 0,5 Nm každý, v některých odtředivou vodní pumpu, kolem 0,2 Nm). Ostatní spotřebiče výkonu, jako hydraulika posilovače, kompresor klimy, alternátor, od klikového hřídele jsou poháněné drážkovanými řemeny.
Zjisti, jaký moment potřebuje pohon pilového řetězu, aby udržel otáčky, a z něj vycházej při návrhu jeho pohonu.
Osobně bych použil více klíňáků vedle sebe, aby to bylo jištěné prokluzem: jakkoli hydromotor nějaké to kousnutí řetězu pily sežere, případně ten olej přepustí pojistný ventil, nestihne to okamžitě, jde o nějakou rotující hmotu se značnou strvačností, a ozubený řemen ti očeše do hladka.
Áno s tou vačkovou hriadeľou máš pravdu. Počítať s momentom samotného motora je chyba.

Remeň počítam na max. výkon a krútiaci moment, ktorý je elektromotor schopný dodať - viac predsa z toho nedostanem, aj keby spotrebič chcel... Alebo sa mýlim ?
V tomto prípade je výkon elektromotora obmedzený na cca 5,4 kW. Elektromotor sa totiž nezastaví - aktivuje sa hydraulicky poistný ventil.

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#17 Příspěvek od dudo02 »

MetalGod píše:
dudo02 píše:No práve aj ten remeň a remenice mám možnosť kúpiť v rôznych šírkach. Pokiaľ to však porovnám s prevodovým remeňom u auta, kde je výkon a krútiaci moment motora 10x vyšší, tak tam mám asi celkom slušnú rezervu.
Reťazové prevody sú vhodnejšie na aplikácie s nižšími otáčkami.
Jenže nepočítáš s okamžitým krouťákem při tvrdým zastavení, tam se uplatní strvačnost jak řemenu, tak řemenic, tak rotoru motoru, takže ve výsledku může bejt byť jen na chvilku, nikoliv však marginální, klíďo stonásobnej. A tím zuby poškodit, nebo dokonce očesat můžeš.
Máś pravdu - to ma nenapadlo. Vychádzam z konštrukcie reťazovej píly a tam je jedno ozubené koleso plastové a vydrží to. Zase na druhú stranu , je tam tlmič nárazov, ktorý tieto nárazové momenty pohltí.
Prevod by mal byť dimenzovaný tak, aby najslabším článkom bola samotná reťaz motorovej píly.
Musím niekde vyhrabať katalógové údaje k tomu remeňu...

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#18 Příspěvek od dudo02 »

Tak remeň vydrží v ťahu 4000N, čo je cca 400Kg.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#19 Příspěvek od BOBOBO »

Seš nějako bokem , ptej se , jaká síla vytrhne 2-3zuby . On zostane zvonka celý ....

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#20 Příspěvek od dudo02 »

K takémuto údaju sa nedostanem.
Neostane nič iné, ako to zostrojiť a čas ukáže či to bola vhodná voľba.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#21 Příspěvek od breta1 »

MetalGod píše:
breta1 píše:Mi to vychází 10x více
Čím rychlejší převod, tím vyšší krouťák? :roll:
S autem by ses na jedničku nerozjel, na trojku trhal asfalt a na šestku bys točil zeměkoulí.
Ale tak jsem to nemyslel - ty hodnoty mi vycházejí 27Nm a 5Nm, nikoliv 2,7Nm a 0,5Nm

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#22 Příspěvek od tomasjedno »

breta1 píše: Ale tak jsem to nemyslel - ty hodnoty mi vycházejí 27Nm a 5Nm, nikoliv 2,7Nm a 0,5Nm
Kdyžtak 26, ale jinak OK.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#23 Příspěvek od misocko »

Hill píše:Ale ty pořád počítáš s krouticím momentem, který je k dispozici, ne s krouticím momentem, jakým bude řemen namáhaný ze strany spotřebiče.
V autě honí ozubený řemen jen vačkové hřídele (řekněme špičkově 1,5 Nm, průměrně 0,5 Nm každý, v některých odtředivou vodní pumpu, kolem 0,2 Nm). Ostatní spotřebiče výkonu, jako hydraulika posilovače, kompresor klimy, alternátor, od klikového hřídele jsou poháněné drážkovanými řemeny.
Zjisti, jaký moment potřebuje pohon pilového řetězu, aby udržel otáčky, a z něj vycházej při návrhu jeho pohonu.
Osobně bych použil více klíňáků vedle sebe, aby to bylo jištěné prokluzem: jakkoli hydromotor nějaké to kousnutí řetězu pily sežere, případně ten olej přepustí pojistný ventil, nestihne to okamžitě, jde o nějakou rotující hmotu se značnou strvačností, a ozubený řemen ti očeše do hladka.
len tak pre zaujimavost, nevies ako su na tom PD kde remen taha aj vstrekovac?

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#24 Příspěvek od termit256 »

Nejlepsi bude, kdyz napises nejakemu vetsimu prodejci remenu at ti navrhne vhodny remen pro takovy prevod. Osobne se mi taky zda to opasani dost male, ale v remenech nedelam, takze je mozne ze to bude OK.

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#25 Příspěvek od dudo02 »

To by som musel disponovať nejakými presnými údajmi - napr.spomínané nárazové momenty.
Vyskúšam reťazový prevod, ten znesie oveľa viac - reťaz na ozubenie v prílohe znesie 800kg. Reťazový prevod je aj podstatne lacnejší, čiže začnem ním.
Přílohy
prevod.jpg

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#26 Příspěvek od BOBOBO »

To ti schvaluji . Ještě bych tam dal jednoduchý napínák , aby jsi nemusel stále ladit osovou vzdálenost hřídelí-ů .

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#27 Příspěvek od termit256 »

Tou napinaci kladkou mj jednoduse zvetsis uhel opasani toho maleho kolecka. Jen si zkontroluj obvodove rychlosti, retezy moc velke nezvladaji.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#28 Příspěvek od Michal22 »

Na všech novodobých H&D je sekundární pohon řešen ozubeným řemenem.
Tak ty řemeny asi něco snesou...
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#29 Příspěvek od kutilmil »

Nechce sa mi to celé čítať tak neviem či ste niekto vyrátali ťah v remeni resp silu ktorou bude ten remeň zaťažený. Je to 273N. Cca túto silu musia dokázať preniesť aj tie "tri" zuby. Ak to nedokážu treba použiť širší remeň alebo väčší uhol opásania. Spravidla sa to dodatočné opásanie robí v odľahčenej časti remeňa. Ak by to ale remeň nevydržal bez nejakých problémov tak by som použil motor 2880 Ot/min a rozumnejšie remenice.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#30 Příspěvek od tomasjedno »

dudo02 píše:Vyskúšam reťazový prevod, ten znesie oveľa viac
Doporučuje se kvůli rovnoměrnému opotřebení lichý počet zubů na tom malém pastorku (na obrázku máš sudý).
A jako tažnou dát horní stranu.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“