Rušení zvuku po výměně reproduktoru

Poruchy, opravy, rady, návody (kromě návodů na UNLOCK !)

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

Jana75 píše:...Zesilovač co jsem se dívala vůbec kostru nemá. Je vložen mezi svorku repráků...


To píšeš blbě, zaměňuješ příčinu a důsledek: zesilovač kostru samozřejmě má. Musí ji mít, jinak nehraje. A nejlíp dobře spojenou s kostrou auta.
Jestli do zesilovače tahneš kostru z rádia drátem, tak to je anténa, na kterou se nachytá kdeco (ostatně na to ukazuje i fakt, že když ubereš na zesilovači a přidáš na rádiu, odstup se zlepší, tedy to rušení tam leze někde "mezi")
Ale nemá kostru pro repráky - pro ně má můstkové výstupy, což jsou fakticky dva identické zesilovače s navzájem opačnou fází signálu na výstupech, mezi něž se reprák zapojuje. Do téže zátěže při stejném napájecím napětí tak dostaneš čtyřnásobný výkon. Předpokladem samozřejmě je, že oba výstupy můstku musí mít proti kostře stejné klidové stenosměrné napětí, aby mezi nimi navzájem byla nula.
Proto se žádný pól repráku nesmí s kostrou spojit, tím bys vyrobila zkrat na výstupu jednoho z těch koncových zesilovačů.
A z koncáku by uniklo pracovní médium - dým. Jak dým uteče, dohráli jsme.

Maličkost na závěr: co to máš za zesilovač?

Uživatelský avatar
Jana75
Příspěvky: 23
Registrován: 28 bře 2023, 02:00

#17 Příspěvek od Jana75 »

Jasně, o připojení napájení repro s kostru auta chápu. To nesmí být, mám vše dobře.
Koncový stupeň by se odporoučel, vím.

Ale ty jsi psal:
Hill píše:A samozřejmě zkontrolovat kostření zesilovače, jestli zůstalo stejně dobré, jako předtím
No a o tom jsem mluvila. Jestli tedy bereš - pól a kostru jako jedno a to samé? V autě je - přece vždycky na kostru. Tedy skoro vždycky.
Protože k zesilovači jde jen + a mínus. Žádná "kostra" zvlášť.
Jde tam blbě vidět, nevim co je to za typ. Velké asi jak 3-4 krabičky od cigaret. Je vidět (dost špatně) jen na čelo, kde jsou konektory. Nevybavuji si, že bych viděla ještě kostru-zem. Ale to už si fakt nepamatuji.
Pokud by tam ještě byl šroubek se zemí tak by stačilo přímo na zesilovači proklemovat s - pólem ne?

Ale tohle mě tedy "mate":
EKKAR píše:Problém určitě není v propojení koše repráku s kostrou auta.

Hill píše:Jako druhou možnost "odkostřit" ty koše, tedy použít izolační podložky

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#18 Příspěvek od mi-ro »

Audio v autě býval vždycky problém. Není mínus jako mínus. Zkus si něco vyhledat o problematice zemní smyčky a připojování "kostry" pouze z jednoho bodu-nejlépe u akumulátoru.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od ZdenekHQ »

Na to je přece jednoduchý řešení. Ten reprák vytáhnu ven a když ztichne, je příčina jasná. Pokud ne, je to jinde. Ostatní samozřejmě odpojím.
Naposledy upravil(a) ZdenekHQ dne 29 bře 2023, 17:58, celkem upraveno 1 x.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Jana75
Příspěvky: 23
Registrován: 28 bře 2023, 02:00

#20 Příspěvek od Jana75 »

Hm.
Ještě jsem se dívala a je tam originál kabel mezi rádiem a zesilovačem. ISO konektory.
Vše je tažené přes tuto "prodlužku" mezi radiem a zesilovačem. Repro i napájení. Stejný jako tento:
https://www.elcar.cz/kabelovy-svazek-pr ... zqEALw_wcB

Zdendo, to je mi jasné 😀
Jen jsem se chtěla vyhnout rozebírání dveří. Jak jsem uvedla na začátku.
Bohužel bych znovu musela rozebrat všechny 4 abych všechny koše odpojila od kostry. Jedny nepomohou.
No jsem nána blbá. Takové práce co jsem si s tím dala. Kdybych koše repráků hned galvanicky oddělila od kostry auta byl by klid. Do ničeho jiného jsem nezasahovala.
Na 99,9% je příčina v tom uchycení.
No počkat až se oteplí, sehnat x šteftů do zásoby a...

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od ZdenekHQ »

Odpojit se to dá v konektoru u rádia, i když to asi bude potřebovat redukci. Ale je to míň práce.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Jana75
Příspěvky: 23
Registrován: 28 bře 2023, 02:00

#22 Příspěvek od Jana75 »

Prosím, ještě než se pustím do odšroubování vlastních repro, stojí za zkoušku dát tyto ferity na oba dva kabely hned k repru (ke všem repro - 4x)?
A oba kabely jen dovnitř nebo udělat otočku i vně?

https://www.conrad.cz/cs/p/tru-componen ... 89460.html

Ještě tyhle, jsou trochu větší:

https://www.conrad.cz/cs/p/tru-componen ... nvasFlyout

Kabely k repru mají průměr 2,3mm
Nevím které. Pokud tedy Hill myslel tyto.
Děkuji

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#23 Příspěvek od Hill »

Ty feritové perly jsem jen odsouhlasil, nevymyslel.
Abych ale vysvětlil: v autě kostra a mínus (tedy nejčastěji mínus) jedno jsou. Pro většinu spotřebičů. Nemusí být ale jedno, kde ten mínus vezmeš pro zesilovač, a kde pro rádio. Jestli navíc taháš mínus i zem signálu jedním vodičem, tak máš zaděláno na problém.
Rádio i zesilovač by měly být ukostřené tlustým drátem na jeden bod co nejblíže k baterii nebo aspoň na karosérii tam, kde se nasbírá rušení nejméně, aby se na zemním spoji (tedy na tom tlustém drátu mezi spotřebičem a mínusem) neobjevil úbytek napětí způsobený nějakým zdrojem rušení, třeba USB nabíječkou nebo měničem pro LEDky. Baterie se chová jako kondenzátor obrovské kapacity a rušení je na ní nejmenší. Samozřejmě, dokud na ni jde nastartovat.
Ale to píšu o opravdovém zesilovači, který si z palubní sítě odebírá patřičné proudy, tedy ukostřený v nevhodném místě (a navíc se zemní smyčkou uzavřenou přes stínění signálového kabelu od rádia) může vlastním měničem napětí rušit sám sebe. Jistě, jsou zesilovače ve třídě H, které dají krátkodobě o něco vyšší výkony, aniž by rušily samy sebe, ale ty, které velký výkon umí dávat dlouhodobě, jsou buď ve třídě D nebo klasické, ty ale musí mít měnič zvyšující napájecí napětí. Z obou leze nadzvukové rušení, které je různě kvalitně potlačené a musí se řešit.
Proto se ptám na výrobce a typ, nejlépe i na parametry toho zesilovače.
Už jsem se setkal i se šidítky, které měly v lepším případě těch 4x18 W (ovšem nápis hlásal 200 W, jako by dával 4x50 W), tedy asi totéž, co umí samotné rádio JVC nebo SONY i bez přídavného zesilovače. Na nich je obvykle psáno 4x40 až 4x50 W, ale to jsou asijské počty i metodika měření (podle evropských zvyklostí se dá naměřit maximálně 22 W, podle našich norem se ani na 20 W nedosáhne). Takových "přídavných zesilovačů" se tu prodaly ještě na přelomu milénia desítky, možná stovky.
Ale taky jsem dostal na opravu žebráka zesilovač s vystřílenými čipy, kterému z přírodních zákonů nemohlo být dopřáno poskytnout víc, než 4x3,5 W do 4 Ω, nebyl můstkový, jen výstupy se tak na pohled tvářily a byly tak popsané. Do 2 Ω zátěže nevydržel proudově.
Ale sloupečky spektrálního analyzátoru na něm hezky blikaly. Rádio bylo přitom Panasonic CQ-C1400N s deklarovanými 4x50 W (JIS) resp. 4x22 W do 4Ω podle DIN, tedy výkonnější.
Tak jestli taky nemáš něco takového a nebylo by lepší zapojit reproduktory rovnou na výstupy rádia.

Uživatelský avatar
Jana75
Příspěvky: 23
Registrován: 28 bře 2023, 02:00

#24 Příspěvek od Jana75 »

Hille děkuji za pěkné vysvětlení. Zemní smyčky jak psal kolega jsem teď studovala.
Ještě mě tedy napadlo, než bych se pustila do pracné rozborky dveří, zkusit prvně řádně ukostřit kovový obal radia a kovový obal zesilovače někam na kastli do jednoho bodu. Předpokládám, že kovové obaly budou s elektronikou uvnitř spojené-uzemněné protože nevím kam jinam bych se u radia a zesilovače se zemí chytla. Přímo zemnící šroubky na obalu origo rádia i na zesilovači zřejmě vůbec nebudou, ale to bych nějak vymyslela.
Nebo -pól na rádiu a -pól na zesilovači ještě svést na kastli do 1 bodu?
Radio je takový ten tablet (myslím že amunsen). Nevím zda bude vůbec řádně ukostřen?
Rádio je v plastové palubce.
Nebo bude zem k rádiu tažená v celém svazku do ISO konektoru?
A odtud bude zem dotažena i k zesilovači?
Jde o to jestli berou -pól zároveň jako zem, nebo je zem tahaná vodičem ve škodovce zvlášť?
Fakt netuším.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

Amundsen samozřejmě kostru/zem mít musí, jinak by nehrál - je tažená v tom svazku, kterým je napojenej na palubní systém. Rádio samozřejmě není jen ten panel, ale je to krabice schovaná za ním a pod ním v hloubi palubovky a měla by samozřejmě mít i samostatnej šroubek/svorku/faston (takovej ten placatej autokonektor) s určením přímýho ukostření na nejbližší kostřicí bod, kterej je v autech buď přímo přepážka pod palubní deskou, nebo její nosná výztuha. Do stejnýho bodu by se měl správně kostřit i celej audiosystém, aby nevznikaly ty parazitní potenciály způsobený úbytkama na silovejch vodičích respektive úbytkama na jakejchkoliv vodičích (i stínicích nebo signálovejch), po kterejch by neměly (a přesto tečou) téct silový proudy.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jana75
Příspěvky: 23
Registrován: 28 bře 2023, 02:00

#26 Příspěvek od Jana75 »

Jak by nehrál? Stačí + a - ne? 😀
Bavím se o zemi - tedy 3tí vodič.
Jestli je tedy rádio ukostřeno/uzemněno tak potom zbývá jen uzemnit zesilovač.
Znovu jsem se byla dívat a je do něj zapojen POUZE konektor viz obr.
A pak je tam svorkovnice GND,REM a +12V. Svorkovnice asi slouží k samostatnému napájení a z druhé strany budou určitě cinche.
Těžko říct, jestli v tom bílém konektoru na zesilovači je také obsažena zvlášť zem. Pletu hrušky s jabkama on zesilovač uvnitř bude všude používat určitě jen dva vodiče. Plus a zem/minus/gnd/kostru.
Takže vyzkouším ještě ten GND šroubek ukostřit pořádným vodičem na místo kde bude ukostřeno i radio.
OK?

Obrázek

Uživatelský avatar
TheLastUnicorn
Příspěvky: 386
Registrován: 17 led 2018, 01:00
Bydliště: Trenčín

#27 Příspěvek od TheLastUnicorn »

Já bych repráky odpojil u zesilovače a připojil k němu nějaký normální citlivější reprobedny. A poslouchal, zda bude problém i s nima. Pak lze vyloučit alespoň jednu z cest.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#28 Příspěvek od Hill »

Jaký třetí vodič?
To není síťová zásuvka. Zem a mínus jedno jsou. GND je mínus, kostra, ať mu budeme říkat jakkoli, pořád je to týž záporný pól zdroje.
Amundsen se dává do Škodovek, ty mají mínus na kostře. Ale není vždy tak docela jedno, kde a jak kvalitně je kostra rádia s kostrou auta, potažmo s mínusem palubní sítě, spojená.
Jestli tedy zesilovač dostává mínus jen po signálovém kabelu, pak se není co divit, když se dějí věci...

Uživatelský avatar
Jana75
Příspěvky: 23
Registrován: 28 bře 2023, 02:00

#29 Příspěvek od Jana75 »

Takže jsem ukostřila GND u zesilovače.
Rušení nezmizelo, ale je tak o polovinu menší.
Zjistila jsem, že zarušené jsou vlastně jen zadní dveře za spolujezdcem.
Ten výškáč je navíc nejblíže řidičovu uchu. Rušení vychází opravdu nejvíce z výškáče které jsou všechny nechané původní. Takže žádnou citlivostí nových hlavních reproduktorů to není.
Ostatní 3 dveře jsou dá se říct v pořádku. Něco tam možná leze, ale minimum, musím mít ucho úplně na výškovém repru. Pár cm od nich už je klid.
Když se "uspí" všechny ŘJ tak je ticho. Jakmile dám klíčky do druhé polohy (ale motor nenastartuji) trochu je zadní levé repro rušené.
Je zajímavé, že když bouchnu (zavřu) zadními dveřmi někdy rušení přestane. Takové sporadické.
Jakoby by byl někde špatný spoj či co. Ale repro hraje dobře, stejně jak ostatní, citlivost stejná, nijak nevynechavá, nic.
Co tam může být špatně? Mají dveře nějakou zvláštní kostru?
Nebo se mi naopak ten koš dotýká/nedotýká kostry jen u těch jedněch dveří? Mlela jsem i gumovou manžetou kde jde svazek drátů do dveří, ale nepomáhalo. Bouchala jsem do tapce kde je hlavní repro, nepomáhalo. Jen při zavření dveří to tu a tam ustane. Vypozorovat kde je chyba ovšem nejde.
Může to být i někde v tom 1 kanále.
Rušení ovšem vzniklo čistě po výměně hlavních repro. Na starých repro rušení 0.
Musím se zaměřit jen na tu výměnu reproduktoru - nic jiného jsem nedělala. Začnu u těch levých zadních dveří.
Vím těžko radit😀

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#30 Příspěvek od Hill »

Jsou dvě možnosti: buď máš pořád jseště někde v rozvodu signálu velký přechodový odpor, nebo naopak ti některý spoj dělá s kostrou smyčku, do které se indukuje rušení nějakého digitálního zařízení či pulsního měniče.
A nemusí to být na přívodu k výškáči, ale klidně tu smyčku může uzavírat kapacita kmitačky středobasu proti kostře a výsledkem je syčení výškáče.
Je to duchařina, protože teď nastoupí metoda pokus - omyl, jak jsme ti tu obecně radili: feritová perla na kabelu k reproduktorům, izolace toho středobasu, z nějž je odbočený ten syčící výškáč atd.
Možnost vypozorovat, za jakých konkrétních podmínek je to lepší či horší, máš jen ty a nikdo jiný.

Odpovědět

Zpět na „Autorádia“