O vývoji naší železniční dopravy (odděleno)

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#31 Příspěvek od xsc »

Pokud není vzduch ve vzduchojemu, záchranná brzda skutečně brzdit nebude. Nakonec nedávno se něco podobného stalo u Velkého Meziříčí.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#32 Příspěvek od xsc »

Hydrawerk píše:Ale železniční trať má vždy malý sklon, takže žádnou velkou rychlost to nenabere.
Na to nejde spoléhat. Viz ta rozsekaná 810 ujetými vagóny u Krouny v 90. letech. Jejich rychlost se uvádí až 100km/h.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDele ... a_u_Krouny

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#33 Příspěvek od passion »

Motorový vozeň z filmu radu 810 ide núdzovo zabrzdiť aj bez tlaku vzduchu vretenom ručnej brzdy, ktoré ja na oboch čelách v kabíne rušňovodiča. Pôsobí čisto mechanicky. Nebrzdí to síce bohvieako, ale určite dostatočne na to, aby to vozeň zastavilo aj na spáde. Odskúšané.

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#34 Příspěvek od Lukas-Peca »

Před pár lety ujela souprava čtyř vozů Bdmtee z některé stanice na trati Brno - Kolín směrem k Brnu. Podařilo se je zastavit, ale spočítali, že by se to rozjelo na cca 160 - 200 km/h.

Za komunistů ujela souprava ložených uhláků z Prosenic směrem k Přerovu a na tom kousku s nepatrným sklonem se to rozjelo tak, že to v Přerově jelo asi 60. Zastavili to tak, že na kolej před tou soupravou vjela lokomotiva, srovnala rychlost a počkala, až ji vozy doženou. Pak opatrně zastavila.

Ještě se kdysi stalo, že z Brna ujel osobní vlak směrem na Svitavy. Strojvedoucímu se omylem povedlo zapnout ARR nastavené na 40 km/h (v podstatě tempomat) a jak od lokomotivy odešel, tak se sama rozjela. Dojelo to až někam k Adamovu, kde to vykolejili. Ve vlaku jela cestující, která si celou dobu ničeho nevšimla.

Ten film je komedie, kde se nějaká logika asi moc řešit nebude. 810 by nešla zastavit v případě, že by utekl vzduch a bylo zamčené stanoviště strojvedoucího, na kterém je ruční brzda. Nezastavitelné vlaky se objevují ve filmech často, napadá mě třeba Přejezd Kassandra, což je celkem povedený akčňák, ale člověk znalý železnice nad ním musí brečet.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#35 Příspěvek od Artaban001 »

Kdybys tu zprávu četl, tak bys zjistil, že jedna brzda přesto fungovala - kolejnicová magnetická, akorát v rámci svých možností. Jinak i na minimálním sklonu to dokáže nabrat slušnej kalup, pokud ten sklon trvá dostatečně dlouho.
A o tom ujetým vlaku na Svitavy jsem tu psal už v jiným tématu

Uživatelský avatar
vasekpetr1
Příspěvky: 802
Registrován: 20 čer 2005, 02:00
Bydliště: Hospoda u Třebíče

#36 Příspěvek od vasekpetr1 »

A ty Honekry (Bdtee) chtěly ujet z Vlkova u Tišnova, jak je v té diskusi po 22. únoru 2018 od Podroužka psáno dále. :wink:

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#37 Příspěvek od sis2 »

Tato souprava taky nebrzdila, ale nebyla to technická závada :?

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#38 Příspěvek od ok1hga »


Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#39 Příspěvek od Hubert_79 »

kvíz píše:Váš výsledek: 93 % bodů
Velký bejček jsem netrefil :o páry nejsou úplně můj šálek kávy.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#40 Příspěvek od EKKAR »

Já ho teda dal za 100%, kupodivu i po těch letech, co jsem některý z těch dotazovanejch mašin neviděl. Bejček byl jednoduchej - malej byl 422.0, velkej 423.0 = o tunu na spřaženou nápravu víc ...

Ale ten test dost zapomíná na některý přezdívky, který se dost používaly, ale po relativně krátký době zanikly respektive byly používaný jen lokálně. Příklad - "pomeranč" je všeobecně známá přezdívka hlavně na Slovači provozovaný lokomotivy T678.0 - ale že se tak třeba říkalo těsně po zavedení do provozu i "žehličkám" E458.0, protože z výroby měly původně oranžovej nátěr, to se už moc neví. Tady v Třebový jezdily v oranžovým nátěru minimálně 4 na "zálohách" = při posunu jak v osobním, tak ve všech nákladních nádražích. Na zeleno v rámci sjednocenýho barevnýho schématu se přestříkávaly až v rámci revizí a ještě dýl potom dostávaly výstražnej oranžovej pruh přes čumák (zelená byla vyhrazená pro stejnosměrný lokomotivy, oranžová nebo rumělková pro střídavý, modrá pro dvousystémový a vínově červený až do purpurova byly motory - čímž na dlouhou dobu zanikly zajímavý vícebarevný "kamufláže" hektorů, bobin i dalších vozidel, který designéři navrhovali mnohem barevnější, než v jakým stavu pozdějc u ČSD/ČD jezdily a některý jezdí dodneška). "Pomeranč" se tak občas dál říkalo jen střídavým žehličkám S458.0, který bylo možný vidět u posunu třeba v Brně.

Anebo by taky nebylo od věci, když už qíz ukáže barevně dobrou i špatnou odpověď, kdyby ukázal popisky u těch fotek - jak skutečnou řadu podle Kryšpína i následnýho UIC systému, tak samozřejmě i tu přezdívku ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#41 Příspěvek od Hubert_79 »

To bys možná chtěl moc :)
Dneska se tam ale objevil pěkný článek o laminátkách. To jsme (logicky) v Praze a okolí nevídali. Za mě nejhezčí naše elektrická loko.
článek

Těch otázek klidně mohlo být víc - přezdívek je dost. Žabotlam (nebo též lochneska), příměstská souprava, co předběhla dobu, nebo tam mohl být Kraken; ten je ale asi už minulostí, nebo ty žalostné zbytky ve Třebové ještě stojí?
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#42 Příspěvek od EKKAR »

Přiznám se že nevím co kde stálo a stojí, do depa a na odstavný koleje za depem nechodím co táta umřel - a to je víc jak 25 let. Stejně jako laminátku jsme tady na stejnosměrný trakci nikdy neviděli "plecháč" (S499.02) nebo "dvojče" (E479.1 = trvale spřažená dvojice E479.0 karosovanejch do skříně E499.3 "Peršink" bez vnitřních čel, jednotlivý poloviny byly běžně neschopný samostatný jízdy), který třeba na Slovači vídali poměrně často (sloužily taky v severočeskejch dolech, ale ne pod drážním označením). Co se tady ještě v průběhu "osmdesátek" poměrně často objevilo, byl pár "hrbatejch" E479.0 spřaženejch na dvojčlenný řízení (umožňovaly až 4-násobný spřažení, výsledná tažná síla ale několikanásobně překračovala maximální zatížitelnost v ČR používanejch spřáhel, takže se s tím tak jezdilo jen na okruhu v Cerhenicích a nějaký tyhle čtveřice šly na export - kam jinam než do ruSSka ...)...

U laminátek mě vždycky mátly ty jejich "muší voči" = mřížky na vstupech ventilace stanoviště, byly umístěný v poloze, kde by člověk čekal normální obrysový světla - zatímco ty byly malý, hranatý a zešikmený naplacato uprostřed lokomotivního čela ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od Hubert_79 »

Dvojičky jezdí na Slovensku zcela běžně, zavítá to i k nám, bývá to vidět kolem Jablunkova.
ZSSK Cargo jich má několik i širokorozchodných, jezdí to z Košic na Ukrajinu. Až do Trebišova je trať dvojkolejná, ale jedna je široká. Když jsem čekal ve Slanci na 🤐, tak projel náklad, hodně pomalu; ta trať překonává Slanské vrchy a je tam celkem stoupák. Mělo to postrk, ten po překonání hor odpojili a za chvíli si to frčel zpátky. Taky tam mívali (myslím, že dva) širokorozchodné šukafony, vozili tím železničáře po depu a do/z práce.
Ten Kraken tam stával, škoda že ho nezachovali, byly jen dvě jednotky. Byl to určitý předstupeň jednotky 471, tedy Elefanta. To se ve Třebové občas vyskytnout mohlo, jezdily se tím posilové rychlíky co Bohumína. Na Slovensku mají totéž, ale ve střídavé verzi.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
vasekpetr1
Příspěvky: 802
Registrován: 20 čer 2005, 02:00
Bydliště: Hospoda u Třebíče

#44 Příspěvek od vasekpetr1 »

EKKAR píše:
U laminátek mě vždycky mátly ty jejich "muší voči" = mřížky na vstupech ventilace stanoviště, byly umístěný v poloze ...
Tam Karle nejsou vstupy ventilace, ale houkačky :wink: ...
Vstupy ventilace jsou nahoře nad okny, jak je pohon stěračů

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#45 Příspěvek od EKKAR »

Vidíš - já laminátku znám jen z míjení na dráze ve Štatlu, k nám bohužel nezajížděly (stejnosměr 3kV už od roku 1958 to jistí), ani táta jako mašinfíra ji nikdy neprolejzal, prostě my tady jsme "stejnosměrní" a basta, střídavý mašiny jsou pro nás španělská víska - to už spíš "esa" čili dvousystémovky ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“