Preventívna výmena trimrov?

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Preventívna výmena trimrov?

#1 Příspěvek od martin-f »

Renovujem si magneťák Revox B77. Dosť často si všímam pri renováciách Revoxov že ľudia menia trimre. Má význam dávať preč staré trimre a dávať tam len tak z princípu nové (beztak je dnes všetko čína)?

Ja myslím že trimer sa proste raz nastaví a možno niekoľko desaťročí sa s ním nepohne, tak na nejakú chrastiacu dráhu proste neverím. Ani na osciloskope nevidím že by mi pri nastavovaní robil nejaký bordel.

Uživatelský avatar
kynolog07
Příspěvky: 55
Registrován: 30 led 2009, 01:00
Bydliště: Prostějov

#2 Příspěvek od kynolog07 »

V zásadě - pokud něco funguje, tak se na to nechytá. Vyměňovat trimry v žádném případě nedoporučuji (pokud jsou dobré). Jsou totiž lepší, než dnes levné, vyráběné.
„Na některé otázky je jedinou rozumnou odpovědí mlčení.“

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#3 Příspěvek od konosuke »

Co funguje - neopravuji.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
martin-f
Příspěvky: 285
Registrován: 09 lis 2015, 01:00
Bydliště: Liptovský Mikuláš

#4 Příspěvek od martin-f »

Som rád že ste mi potvrdili môj názor. Úprimne sa mi do výmeny moc nechcelo, keďže sa nejedná o nejaký vydretý chrastiaci potenciometer. Ale u trimru je situácia snáď iná. Tam som márne hľadal logiku prečo ho meniť. Len ma zaujímal názor keď som videl kopec ľudí, čo trimre z princípu menia. Holt menej je niekedy viac. Díky za rady.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#5 Příspěvek od konosuke »

Origoš je origoš a neuvážená výměna často vede ke zhoršení
stavu...příklad ? baterka v mobilu a hodinkách, přenoska, řemínek
gramce, hlava, kladka magiče a tak podobně.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#6 Příspěvek od rnbw »

Stare trimre mozu chrastit, co je obzvlast nebezpecne pri nastavovani kludoveho prudu vykonovych zosilnovacov. Ale nemusia. A hlavne ked sa nimi nebude hybat, tak ziadny problem nevznikne.

Uživatelský avatar
ondraN
Příspěvky: 209
Registrován: 16 srp 2022, 02:00
Bydliště: Roztoky

#7 Příspěvek od ondraN »

Já mám tedy opačnou zkušenost, hlavně s trimry uhlíkovými na destičce z tvrzeného papíru. Neskutečný šum, změny odporu při poklepání. V kritických místech je měním automaticky za metalizované, ikdyž jsou často problémy s rozměrovou kompatibilitou.

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Lukas-Peca »

Čím dál častěji narážím na rozpadlé teslácké trimry - to nejběžnější pertinaxové provedení ze 70. a 80. let, kde jezdec drží za dva jazýčky. Ty jsou z mosazi, po letech praskají a jezdec upadne. Dělají to jen některé šarže, ale časem se to bude určitě zhoršovat a už teď se dá narazit na přístroje, kde se ty trimry rozpadly všechny.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#9 Příspěvek od Celeron »

Těch TP040 mám plný Mars šuple. Schválně jsem ho vysypal a prohrabal kolik se jich rozpadlo. No ani jeden...
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#10 Příspěvek od kokun »

Lukas-Peca píše:Čím dál častěji narážím na rozpadlé teslácké trimry - to nejběžnější pertinaxové provedení ze 70. a 80. let, kde jezdec drží za dva jazýčky. Ty jsou z mosazi, po letech praskají a jezdec upadne. Dělají to jen některé šarže, ale časem se to bude určitě zhoršovat a už teď se dá narazit na přístroje, kde se ty trimry rozpadly všechny.
To je bohužel "nectnost" mosazi. Rozpadají se taky duté nýtky, anebo upadají vývody tesláckých potenciometrů (např. TP280) - jsou to v podstatě taky "duté nýtky".
Mám (po "dědovi") bateriový lampáč Tesla - MINOR. Má "rozpadlý" ladičák (duál), páč stator byl k tělesu přinýtovaný dlouhými dutými nýtky, které se taky rozpadly. Skleněné kuličky (které stator "izolovaly" od tělesa) budou rozsypané asi v celém rádiu :o :(
Bez dovolení jsem si půjčil Lukášovo foto:

Obrázek

kde jsou vidět (na ladičáku) jak ty duté nýtky, tak i ty (2 + 2x3) skleněné kuličky (pod těmi tříramennými příchytkami) :roll:
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#11 Příspěvek od rudolf02 »

No, pár trimrů jsem viděl rozpadlých. Docházelo k tomu při manipulaci. Pokud byl přístroj v nevhodném prostředí, může dojít k rozpadu nýtků a spojů. Trochu to souvisí s vnitřní korozi železných pozlacených nožiček tranzistorů Tesla, např. typu KF.
Ale při výměně pouhého trimru je jiný problém. Nastavení požadovaných parametrů a následné zajištění polohy. Někdy to je snadné, jindy značně zajímavé.
Má zkušenost - co funguje a vypadá spolehlivě, do toho nerýpat. A co vypadá vachrlatě, do toho si cvrnkout.

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#12 Příspěvek od kokun »

rudolf02 píše:...
Má zkušenost - co funguje a vypadá spolehlivě, do toho nerýpat. A co vypadá vachrlatě, do toho si cvrnkout.
:)
Třeba do té čepičky toho tranzistoru - a hodně často taky "odcvrnkne".
Je to způsobeno korozí těch (zdánlivě železných - většinou však "slitinových"-kovarových ?) nožiček. Pokud jsou pak ještě pozlacené, tak většinou drží jen na těch "trubičkách" toho AU :o
A korozi způsobuje většinou nedokonalé vymytí tavidla při pájejí v cínové vlně. Zvláště u tranzistorů podložených bílými (ale i jinobarevnými) UH kruhovými podložkami (s třemi otvory, či drážkami) - ty první byly dokonce soustruženy z pertinaxu.
Umocňuje ji pak ještě příp. vlhké provozní prostředí :(
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#13 Příspěvek od xsc »

kokun píše:Mám (po "dědovi") bateriový lampáč Tesla - MINOR. Má "rozpadlý" ladičák (duál), páč stator byl k tělesu přinýtovaný dlouhými dutými nýtky, které se taky rozpadly. Skleněné kuličky (které stator "izolovaly" od tělesa) budou rozsypané asi v celém rádiu :o :(
To samé mám u T58. Bohužel kuliček jsem našel tak polovinu. Je otázka, čím to nahradit.

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#14 Příspěvek od kokun »

xsc píše:To samé mám u T58. Bohužel kuliček jsem našel tak polovinu. Je otázka, čím to nahradit.
Napadá mně - nějakýma dětskýma korálkama (na náhrdelník, či spíše náramek).
Jen jestli se povede sehnat ten správný průměr kuliček - myslím si, že nějaká desetinka "± sem a tam" by nemusela vadit :wink:
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#15 Příspěvek od kokun »

kokun píše:...
To je bohužel "nectnost" mosazi. Rozpadají se taky duté nýtky, anebo upadají vývody tesláckých potenciometrů (např. TP280) - jsou to v podstatě taky "duté nýtky".
...
Poněvadž tu právě Jirka otevřel nové vlákno o poťácích TP280 a přiložil tam foto uhlíkové dráhy, tak to jeho foto využiju jako důkaz:
Přílohy
Jirkovo foto odporové dráhy TP280.
<br />Vývody jsou v provedení &quot;dutý nýtek&quot; :-)
Jirkovo foto odporové dráhy TP280.
Vývody jsou v provedení "dutý nýtek" :-)
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“