dobijeni-dynamo

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Slavas
Příspěvky: 38
Registrován: 05 črc 2005, 02:00

dobijeni-dynamo

#1 Příspěvek od Slavas »

Ahoj.Mam problem s relatkem k dynamu 12V.Chtel bych predelat mechanicke relatko na elektronicke.Nove se uz nesezene a stare sou uz nespolehlive.Mate nekdo nakou zkusenost,nebo schema zapojeni??Diky moc za odpoved.

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od DjRix »

Myslíš dynamo nebo alternátor?To je dost rozdíl.

Uživatelský avatar
Slavas
Příspěvky: 38
Registrován: 05 črc 2005, 02:00

dynamo

#3 Příspěvek od Slavas »

Jo to je pravda vzdyt pisu na dynamo.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

Regulátor

#4 Příspěvek od jasin »

Návod na regulátor dynama vyšel někdy v osmdesátých letech v časopise Amatérské Rádio. :arrow:

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od DjRix »

U dynama je myslím něco jako napěťovo-prudovej odpojovač (nema buzeni),to klasickým regulátorem nahradit nepůjde,už se tu někde něco pdobnýho řešilo tuším na motorku.

Jasin,nebyl to spíš regulátor k alternátoru na Š120??Vyšlo to tuším v 86.

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

Regulator musi delat u dynama dve veci.
Pri dosazeni napeti na baterce vypnout buzeni, pri opetovnem poklesu napeti zapnout buzeni.
Zaroven musi hlidat proud, ktery dynamo dodava do akumulatoru a pri prekroceni Imax pro dane dynamo musi take odpojovat buzeni, pri poklesu proudu zase zapnout buzeni.

Hlidani proudu musi mit vyssi prioritu nez hlidani napeti.

Urcite to pujde vymyslet, ale nevim jestli se to vyplati....

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od DjRix »

Sorry,ale od kdy má dynamo buzení?????To byla přece výhoda Š1000 že šla natočit i bez baterky....protože dynamo nepotřebuje počáteční budící proud.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

Regulátor

#8 Příspěvek od jasin »

To : DjRix

Byl to určitě regulátor na dynamo, vyšel dřív. Nemám tady svůj seznam článků, až se k němu dostanu upřesním to.

Uživatelský avatar
Slavas
Příspěvky: 38
Registrován: 05 črc 2005, 02:00

dynamo

#9 Příspěvek od Slavas »

Tohle dynamo ma buzeni.Prosim ,kdybyste naky to shema nasly tak mi ho nak poslaly,mam bohuzel jen amara od 87roku vejs a tam sem uz nic o dynamu nenasel,jen o alternatoru.Chova se jak popsal HiGhLaNdEr.Problem je ze rele obcas sepne pri zvyseni otacek a nekdy ne,kdyz spinaci kontakt sepnu rucne natvrdo,pak rele sepne a drzi a dobiji to.kdyz kontakt seridit (prihybanim) aby spinal sam, tak trikrat sepne a pak uz zase nespina.Dik

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

DjRix píše:Sorry,ale od kdy má dynamo buzení?????To byla přece výhoda Š1000 že šla natočit i bez baterky....protože dynamo nepotřebuje počáteční budící proud.
Od te doby co se v aut nepouzivaji dynama s permanentnim magnetem ....

Uživatelský avatar
skype
Příspěvky: 5
Registrován: 06 črc 2005, 02:00

#11 Příspěvek od skype »

Návod na regulátor dynama vyšel v r.66 vRK.Schema mám.

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od DjRix »

Od te doby co se v aut nepouzivaji dynama s permanentnim magnetem ....[/quote]

To je ale přece generátor,nebo alternátor.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#13 Příspěvek od Artaban001 »

každý dynamo má buzení - I to vlakový :wink:

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od DjRix »

No nevím jestli každý,ale u většiny asi má....
Díval jsem se na to zapojení a podle mě by šlo použít i hotový regulátor z auta,akorád by to nemělo tu proudovou regulaci,jen napěťovou,ale mohlo by to stačit,problém by nastal pouze v případě že by byla ůplně vybitá baterie,pak by se regulace snažila dorovnat napětí a dynamo by se přetížilo,ale ta proudová regulace by se dala jednoduše zbastlit,buď elektronicky snímat velikost výst. proudu a tranzistorem odpojovat buzení,nebo vyrobit z proudové relé z jazýčkového kontaktu a cívky.

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

Dynama jsou ruzna, a dokonce maji i nektera mala dynama a hlavne starsi konstrukce permanentni magnety a na rotoru komutator,...

Pozor bez regulace proudu to NEJDE. Bude to horet,....

Jinak jeste jsem zapomnel na jednu malickost.
Regulator musi v klidu drzet odpojene dynamo od baterky. Normalne to zaridil klicek na zapalovani. To dynamo neni alternator s diodama, takze by to tu baterku vybilo.
Uz jsem videl u ruskych aut i to ze po roztoceni dynama a jeho nabuzeni regulatorem ten regulator zjistil ze z dynama leze nejake napeti a kdyz bylo vyssi nez na baterce tak to dynamo na tu baterku pripojil, ale uz neodpojil a reguloval proud a napeti,.. To dynamo bylo trvale pripojeno na baterku pres regulator a ne pres klicek.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“