ovládání světel v autě

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Pjotr
Příspěvky: 31
Registrován: 12 bře 2005, 01:00

ovládání světel v autě

#1 Příspěvek od Pjotr »

Ahoj, chci rozsvěcet světla v autě a rád bych použil FET. Podmínka je, že ovládat mohu jen plus pól k žárovce (druhý vývod od žárovky je ukostřen a s tím nemohu nic dělat). Myslel jsem si na P-FET IRF-9540 (19A, 0,2ohm), ale dost se hřeje (žárovka má odběr 5A). Asi ho mám blbě zapojenej nebo se mi ho nedaří dostat do saturace.
Kam mám zapojit plus (na drain ?) a kam žárovku (na source ?) a gate přímo na plus nebo přes odpor ?
dík za pomoc.

Uživatelský avatar
cyberax
Příspěvky: 8
Registrován: 08 črc 2005, 02:00
Bydliště: Branč okr. Nitra - SK

#2 Příspěvek od cyberax »

Neviem, či som správne pochopil, že chceš utomatické zap./vyp. svetiel.
Ak áno tak velice jednoduché zapojenie je toto z tzv. šuflíkových zásob.
http://cyberax.szm.sk/svetla.jpg
Použitý je BD139, alebo KF508 výkonový tr. ktorý spína relé.
TS je tlakový spínač oleja
KM kontrolka mazania
15 je +12V ak je klúč v spín. skrinke
31 kostra
30 +12V
58 svetlá
S1 vypínač leto/zima sa môže vynechať ak chceme zapojenie využívať celoročne
Mám to namontované už asi 2 roky a funguje to bez problémov, len asi 2 dni po montáži, odišiel R1 2k2, tak som tam dal 2k2 myslím že 2W a ide to doteraz.

Uživatelský avatar
Pjotr
Příspěvky: 31
Registrován: 12 bře 2005, 01:00

auto zapínání světel

#3 Příspěvek od Pjotr »

Ano, chci automaticky zapínat světla, ale u mého auta (japonec) se nelze připojit mezi kontrolku mazání a kostru (chci to spínat napěťovým komparátorem - když se spustí motor - začne se dobíjet - stoupne napětí - zenerka se prorazí - a sepnu FET). Světla se spínají spínačem a rele budu muset koupit (už jsem zkoušel rele co jsem měl v šupliku a slepily se mu kontakty) a tak jsem si říkal, že půjdu s dobou a použiju FET.

Uživatelský avatar
cyberax
Příspěvky: 8
Registrován: 08 črc 2005, 02:00
Bydliště: Branč okr. Nitra - SK

#4 Příspěvek od cyberax »

Podla mňa, keby že tú zenerku napojíš na 2k2 tak by to bolo to isté, lebo celé je to o tom aby zoplo trazistor ktorí zopne RE. Ale toto má podla mňa tú výhodu že sa nezahrieva pretože súčiastkami tečie iba malí prúd a relé je dimenzované na 12V 40A. Ja osobne mám v aute v predu odber 2 x 7,5A

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#5 Příspěvek od breta1 »

správné zapojení - plus na S, žárovku na D, G přímo nebo přes R na mínus. Ale- při proudu 5A a při R D-S =0,2Ohm bude tepelná ztráta na FETU IRF9540 okolo 5W, což bez chladiče nevydrží. Buď sehnat jiný P MOSFET s desetkrát menším odporem /ale o žádném nevím/, nebo spínat přes relé. N- MOSFETY jsou na tom mnohem lépe, ale ten nelze v tomto případě jednoduše použít.

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od DjRix »

Tahle situace se dá řešit také fetem N,např IRFZ44 a ovládat ho z malého jednoduchého měniče s 555 z 12 na cca 18V,vyšlo to kdysi v AR jako stabilizátor 12V v autě pro CD-ROM.
Klídek chlapi,to je nulák...

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od breta1 »

napadl mě jednoduchý trik, jak tam použít N-MOSFET i bez měniče - jeden C, jeden R, jedna dioda - ale nevím, jak zde vložit schema.

Autoelektro
Příspěvky: 34
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Severni morava
Kontaktovat uživatele:

Re: auto zapínání světel

#8 Příspěvek od Autoelektro »

Pjotr píše:Ano, chci automaticky zapínat světla, ale u mého auta (japonec) se nelze připojit mezi kontrolku mazání a kostru (chci to spínat napěťovým komparátorem - když se spustí motor - začne se dobíjet - stoupne napětí - zenerka se prorazí - a sepnu FET). Světla se spínají spínačem a rele budu muset koupit (už jsem zkoušel rele co jsem měl v šupliku a slepily se mu kontakty) a tak jsem si říkal, že půjdu s dobou a použiju FET.
Dej si pozor na zapojeni svetel u japoncu je normalni ze na stred zarovky privedou +12V a jednotlive konce vlaken zarovky uzemnuji.
Evropske vozy maji stred zarovky uzemnen a privadis tam napeti podle toho jestli dalkove nebo tlumene.

Uživatelský avatar
Pjotr
Příspěvky: 31
Registrován: 12 bře 2005, 01:00

p-fet

#9 Příspěvek od Pjotr »

Ahoj a předem všem díky. P-FE jsem měl zapojený dobře (source = plus, drain = žárovka, gate = odpor na zem), ale byl to typ IRF9540 (0,2 ohm při otevření). Při 5A žárovce jsem ho bez chladiče v ruce neudržel dýl něž 3 sec a myslel jsem že to je špatně zapojený. S chladičem to pak fungovalo dobře. Nakonec jsem koupil IRF4905 a nebo IRF7416 (SMD) oba mají 0,02ohm (10x méně) a ty fungují s 5A žárovkou i bez chladiče.
Ještě jednou dík a až to budu mít celý nakreslený tak se to sem pokusím dát ke zhodnocení.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“