jednosmerny obvod z rezistormi

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
lacike
Příspěvky: 5
Registrován: 23 bře 2010, 01:00

jednosmerny obvod z rezistormi

#1 Příspěvek od lacike »

ahojte,potreboval by som pomoct z tymto obvodom,neviem ho vyriesit uz tri dni a tak pisem sem, vedla schemy su hodnoty rezistorov a pod nimi vysledky prudov a napeti .
Mne prud I1 vysiel 0.2A co naozaj malo vyjst 0.125A , aj simulator co mam ukazuje ze cez odpor R1 prechadza prud 0.125A ,aky je vzorec teda na vypocet tohto obvodu ked mne to nevychadza a skusal som vseliako kombinovat vzorec pre obpory? Za rady vopred moc dakujem ,ked budem vediet riesit el.obvody tak budem schopny radit na tejto stranke a pomozem ako aj vy mne :) . prikladam ako som riesil tento obvod ja a nevyslo to :

R34=R3*R4/R3+R4=40*10/40+10=8 ohm
R15=R1*R5/R1+R5 =20 ohm
R= R34+R15+R2=8+20+2= 30 ohm

celkovy prud I = I1 = U/R = 6/30 = 0,2A
-------------------------------------------------
pouzil som aj ine kombinacie ,prikladam jednu snich:

R25=R2*R5/R2+R5=1.904
R34=R3*R4/R3+R4=40*10/40+10=8 ohm
R= R25 + R34 + R1= 49,904 ohm

I=U/R=0.12 A
Přílohy
schemaR.JPG
(19.81 KiB) Staženo 108 x

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#2 Příspěvek od Andrea »

Zkoušením všemožných kombinací se to neřeší, řeší se to hlavou.
Takhle to taky nedokážeš spočítat bez kombinování?
Přílohy
odpory.gif
(1.2 KiB) Staženo 85 x

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od AmarokCZ »

Správný postup kombinování odporů je v příloze...

Další řešení je přímý výpočet - viz druhá příloha...
Přílohy
ii_1.gif
Proud
(1.79 KiB) Staženo 88 x
odpory.gif
Kombinace
(10.41 KiB) Staženo 102 x

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#4 Příspěvek od kbulda »

Výpočty Rudy Škalouda
Přílohy
REZISTORY PARALELNÍ.zip
(16.76 KiB) Staženo 105 x
REZISTORY SERIOVÉ.zip
(12.91 KiB) Staženo 116 x

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#5 Příspěvek od Andrea »

Když mu tu všechno vyklopíte, tak to bude mít nulový konečný efekt.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#6 Příspěvek od kbulda »

Nemohl jsem se na to koukat.
Je tu někdo, kdo znal Rudu Škalouda ?
Naposledy upravil(a) kbulda dne 01 dub 2010, 22:12, celkem upraveno 1 x.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od AmarokCZ »

Andrea: když se dnes podívám okolo sebe, tak musím konstatovat, že pravděpodobnost, že to spočítá sám je malá.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#8 Příspěvek od kbulda »

To aby tý školy radši nechal.
Vždyť už to má dost po lopatě.

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od jezevec »

kbulda píše:To aby tý školy radši nechal.
Vždyť už to má dost po lopatě.
To asi nemůže, nebo to není příklad ze základky?

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#10 Příspěvek od Yarda1 »

kbulda píše:To aby tý školy radši nechal.
Vždyť už to má dost po lopatě.
Vypadá to, že ze žáků co si nedovedli poradit s jednoduchými školními úkoly a dávali je k řešení na internet už vyrostli učitelé kteří to žákům nedovedou vysvětlit.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#11 Příspěvek od BOBOBO »

S klidem se na mne zlobte , ale vzhledem k obsazení ZŠ a s jejich tisíce prázdninami , které mne při neustálém tlaku na mzdu značně s...ou , nepředpokládám , že povědomí o elektřině u absolventů je o mnoho větší než 0 . A poté když kantor výše si myslí , že má na co navázat , tak může vzniknout i tento příklad . Po pnějakých letech zkušeností si dovoluji tvrdit , že když by jste tento příklad zadali vyučeným elektrikářům po více než 5 letech praxe , tak více než 95% z nich to nespočítá ..... To se bude v menší míře týkat i absolventů SŠ , pokud nemá žák o problematiku vlastní zájem , je vše zbytečné a kolik jich takových je ?

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#12 Příspěvek od Yarda1 »

BOBOBO píše:S klidem se na mne zlobte , ....
Nezlobím se a nechtěl jsem se vás dotknout, pokud jste učitel. Myslím že tenhle dotaz je charakteristický pro stav našeho současného školství, základním počínaje a vysokým konče - dotaz je sice ze Slovenska, ale v Česku to není lepší.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

Vyučení elektrikáři z praxe hlavně zpravidla za celou dobu nenarazí na tyhle školní případy, které musel vymýšlet od stolu nějaký školometský pablb... jinou tradiční hovadinou bývaly krychle z odporů s napájením v rozích.
To, že jsou matematické typy, které se vyžívají v převádění nad a pod zlomkovou čáru a v závorkách, případně v urputnějších případech v integrálech a derivacích, na věci nic nemění. Po elektrikářích z praxe se obyčejně chtějí jiné věci.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

Ale ne . Reagoval jsem jen na jezevce , buldu , Andreu .

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#15 Příspěvek od Wolfik »

podle mého názoru...
tohle schéma je hovadina, ale žáci potřebují nějak pochopit, co to jsou seriově a paralelně řazené součástky a hlavně umět rozlišovat, co to je potenciál (napětí v libovolném bodě vůči zemi) a referenční potenciál a co to je napětí (rozdíl dvou potenciálů atd).
Setkávám se totiž, že ani borci-elektrikáři, co znám, tohle neznají a jejich znalosti vycházejí z "praxe" :roll:

Odpovědět

Zpět na „Teorie“