počet pólů vs. počet uhlíků
Moderátor: Moderátoři
počet pólů vs. počet uhlíků
Zdravím, mohl by mi někdo říci z jakého důvodu jsou v dynamu z tatry dva uhlíky, ještě pod takovým divným úhlem a 4 póly ?? Jsou to dynama z pragy V3S dynamo 12V/300W a poté i z tatry148 24W/500W. obě dvě jsou vzhledově a konstrukcí shodná.
Žil jsem v domění, že kolik je pólů tolik je i uhlíků.
Děkuji
Žil jsem v domění, že kolik je pólů tolik je i uhlíků.
Děkuji
- PCmaniac99
- Příspěvky: 749
- Registrován: 07 úno 2008, 01:00
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
póly jsou dva... ale je tam několik vinutí a uhlík běžně doléhá na několik zároveň. To že jsou v jiném úhlu to nevím proč ale u Opel Kadett E 1.4i r.v.1989 jsou na starteru uhliky v pravém úhlu, asi kuli tomu aby to šlo vůbec složit, u favorita jsou normálně proti sobě. komutátor
Z dynama musí jít jedním drátem plus a druhým mínus. Proto dva uhlíky. Počet magnetických pólů rotoru souvisí s počtem lamel, z nichž ty dva uhlíky odvádějí proud.
Více uhlíků se používá třeba u startérů, kde jsou napájená dvě vinutí rotoru současně. Stator má také dvojnásobný počet pólů, takže se to celé chová jako dva motory na jedné hřídeli navzájem natočené o 90°, napájené paralelně.
Spojovat ovšem paralelně dvě vinutí dynama by postrádalo smysl.
Více uhlíků se používá třeba u startérů, kde jsou napájená dvě vinutí rotoru současně. Stator má také dvojnásobný počet pólů, takže se to celé chová jako dva motory na jedné hřídeli navzájem natočené o 90°, napájené paralelně.
Spojovat ovšem paralelně dvě vinutí dynama by postrádalo smysl.
jova1 píše:Pokud potřebuješ udělat z dynama bez úprav motor s vyššíma otáčkami musíš snížit intenzitu buzení statoru. Buď zmenši jeho napětí nebo proud přes výkonový odpor. Otáčky ti stoupnou, bohužel na úkor výkonu. Jediným správným řešením je převinutí statoru silnějším vodičem a zapojit to seriově.
Este otazka ci mu vyhovuje charakteristika serioveho motoru.(trakcna)?
Už druhý krát strihám a furt je to krátke
Ono chceš cavene něco proti fyzice . Ale stejně se mi to nezdá , že by tak málo točilo . Měřil jsi napnap při připojení ? A za dále vinutí dynam není smyčkové , jako bývá u univerzálních motorů na síť , ale je takové obkročné , když se blíží polovině kruhu a ještě na komutátoru bývá lichý počet lamel a je poměrně umění , určit počáteční lamelu pro vinutí . Jinak každý ss stroj můžeš použít jako motor i dynamo a otáčky musí s malou odchylkou souhlasit . A pozor i naprázno bude dost vysoký odběr !
bylo to připojeno na autobaterku 12V 180Ah, čili v napětí to nebude, jak jsem psal, počet lamel na komutátoru je 41. Má to 4 póly na statoru a uhlíky jsou pod takovým divným úhlem, je to tak 70° bych řekl, nejsem teĎ doma tak to nemohu změřit přesně. Ale na tuty je to z pragy V3S, jelikož v tatře 148 je úplně to samé akorát je na 24V a výkon 500W toto z pragy má 12V/300W.
No a nyní můžeš bastlit , jak je uvedeno výše , vkládat do buzení odpor tak do 15Ohmů a kontrolovat při tom odběr . Tak dojdeš k maximu , tak na raději 4000o/min. http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=380