Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mcmlxxx
Příspěvky: 112
Registrován: 14 bře 2010, 01:00
Bydliště: Letovice, Brno

Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?

#1 Příspěvek od mcmlxxx »

Je tu spousta chytrých hlav, potřeboval bych vyřešit konstrukci pracovního osvětlení na jednoosé fréze - udělal jsem si přední radlici na sníh, a bylo by dobrý vidět dopředu před radlici. Motor nemá světelný pól , ani alternátor.
Představoval bych si to jako jednu svítilnu třeba z motorky nebo traktoru, ale problém je s tím napájením. K dispozici mám vývodový hřídel s řemeničkou a asi 2500otáček. Napadá někoho z čeho vykuchat nějaký miniaturní alternátor, který by dokázal uživit aspoň 30W žárovku?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Těch samostatně namontovatelných moc miniaturních není - většinou jsou to typy z motorek, který jsou určený pro montáž přímo na kliku motoru a tím pádem nemají samonosnou statorovou část, ale potřebují přívodní hřídel už uloženou v nějakém ložisku - to bývá u motorek ve stěně karteru. Bývají "regulované" zátěží, to znamená paralelním regulátorem, fungujícím vlastně jako velmi výkonná Zenerova dioda. Takový generátor odebírá z motoru pořád stejnou mechanickou práci bez ohledu na to, kolik elektřiny se skutečně spotřebuje - zbytek jednoduše "protopí" do okolí.

Z těch větších, co jsou poháněný řemenicí, by určitě vyhověl altík z nějaký starší škodárny, buď z modernější série Š100 (ty starší měly ještě dynamo) nebo Š105/120 - tam byl altík schopný dodat 35 nebo 42A podle typu. Nemusíš se bát, že by celou dobu cpal do žárovky 30A - musí to mít regulátor, který se dá koupit nebo ubastlit a ten drží na výstupu stálé napětí - žárovka si pak vezme jen tolik, kolik skutečně spotřebuje a z řemenice altík nebude odebírat nic zbytečně navíc - snížení výkonu traktůrku nebude velké.

Výhoda bastleného regleru je v tom, že si můžeš nastavit napětí na maličko nižší, než mají tovární regulátory - a tím Ti to umožní použít k alternátoru "gelovou" hermetickou baterii "do alarmů" 12V/7,5Ah. Altík bez baterie sice je schopný funkce, ale potřebuje víc otáček, aby se nabudil a začal dodávat proud - a s poklesem otáček zase "zdechne" = světlo by Ti zhasínalo při ubrání plynu. S baterií bude dodávat už při zhruba 1000rpm tolik proudu, že uživí minimálně halogenový reflektor. "Gelovku" radím proto, že je malá a lehká - neváží 12 nebo 15kg jako běžná autobaterka, na rozdíl od ní ale "gelovka" nemá ráda připojení na dobíjení s napětím vyšším než asi 13,5V - stejně v tom jednoosáku nemáš elektrostartér, takže velkou kapacitu nepotřebuješ. A tím se vracím k bastlenému regulátoru - ten ti umožní nastavit právě to napětí 13,5V, zatímco běžné tovární jsou většinou nerozebíratelné a nenastavitelné - a z výrovy nastavené na napětí 14,5V, které by "gelovku" spolehlivě a velmi rychle zlikvidovalo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#3 Příspěvek od breta1 »

Když si už pořídíš gelovku 7,2Ah, tak ta ti utáhne 21W žárovku po dobu tří hodin (třeba to bude stačit).

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#4 Příspěvek od PLV »

Na továrních malotraktorech a zahradnícgh traktůrcích někdy vidívám šikovné malé alternátory, asi by se daly sehnat jako náhradní díl ale o cenách raději pomlčím. :D Jinak jedině sehnat malý alternátor z auta, nejjednodušej ze Škodovky.
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#5 Příspěvek od renda15 »

Když už by se montoval akumulátor přimlouval bych se za čtveřici 1W luxeonů. Spotřeba bude 700 mA a světla minimálně z jako 35W žárovky. Aku 7 Ah vydrží teoreticky 10 hodin.

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#6 Příspěvek od Dingo7 »

A co použít místo altíku nějaký komutátorový motorek třeba ze sahary a za něj nějaký stábl. na to osvětlení by to mohlo stačit.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#7 Příspěvek od Sandal »

EKKAR píše:Altík bez baterie sice je schopný funkce
A já tvrdim že altík s cizím buzením bez baterie nený schopný funkce.Remanentní magnetizmus nestačí na provoz alternátoru.Jakmile dojde k zatížení tak se altík odbudí a nebude dodávat proud.A ikdyby se tedy nějaké to cizí buzení připojilo tak alternátor bez zátěže se zničí přepětím.Obvykle diody v můstku.Stačí na to zhasnout světla a můstek je v kopru.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#8 Příspěvek od breta1 »

Dingo7 píše:A co použít místo altíku nějaký komutátorový motorek třeba ze sahary a za něj nějaký stábl. na to osvětlení by to mohlo stačit.
Myslím, že máš pravdu, jsou to řádově stowatové motorky. Možná by posloužil i motorek ze stěrače.

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od GeorgeB »

Sandal->altík se zabudovaným regulátorem a pomocným usměrňovačem se při vyšších otáčkách sám nabudí i bez baterky. Ale jak píšeš, tak odejde diodovej můstek. Bez zátěže se prorazej diody na přepětí.
Taky bych v tomto případě volil běžnej stejnosměrnej motor z auta. A pokud otáčky stroje při práci jsou konstantní, tak bych to provozoval bez regulátoru-zvolit motorek a žárovky tak,aby byl při pracovních otáčkách dodávan přesně potřebný výkon. Pro jistotu případně dát paralelní stabilizátor na napětí okolo 15V.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#10 Příspěvek od Atlan »

no alebo pouzit peltierov clanok... :D

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#11 Příspěvek od bu2520 »

a co takhle gelovku a nějaký LED reflektor . Přece jen nevím jaký má fréza výkon aby jí ten altík neubíral víc než je zdrávo.

Uživatelský avatar
mcmlxxx
Příspěvky: 112
Registrován: 14 bře 2010, 01:00
Bydliště: Letovice, Brno

#12 Příspěvek od mcmlxxx »

Zajímavé reakce. když jsem hledal na netu nějaké alternátory, protáčely se mi oči nad cenama. To neakceptuju, nepovažuji to osvětlení za investici :D
Asi takhle, normálně používám 3-diodivou čelovku abych aspoň něco viděl, tak mě napadlo, co prostě vzít dynamo z kola 6V/3W a koupit nějakou víceLED baterku a trošku ji upravit, případně dvě velké 1W vysocesvítivé LED a použít tohle?
Montát alternátoru jako je ve 120ce nebo ve feldě, to nepřipadá v úvahu, je to moc velký.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Ten altík z kola má nominální napětí při rychlosti kola asi 15 až 20km/h - to znamená, že i obvodová rychlost jeho "kolečka" musí být taková (je tam třecí převod skoro po obvodu kola). Při průměru jeho hnacího kolečka kolem 2cm je to asi 4,2m/s neboli asi 66 otáček za sekundu = 4000rpm. Jseš schopný dosáhnout takových toček?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#14 Příspěvek od PLV »

Vidím, že vymýšlíte stále větší hovadiny. Pokud nechce mcmlx použít normální alternátor s baterií, tak je možnost vykuchat alternátor z motoru z Jawy20, rotor připevnit na vhodnou hřídel a pohánět vhodnou řemenicí. :D Nějaká světla s gelovkami a ledkami a čelovkami jsou tak na dvě věci. :P
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Alťas z "fichtla" je na houby, nemá ani jedno ložisko, je to jen magnet přitažený na kužel na klikovku a statorová kostra s cívkama držená šroubama ke stěně karteru. Bez spešl desky, ve který by byl aspoň jeden ložiskovej domek pro hřídel (radši 2 ložiska kvůli radiálnímu namáhání tahem řemenice) + díry pro namontování toho statoru je to úplně k h*vnu. Na tohle je potřeba mít celý točivý "vehement" včetně ložisek a sběracího ústrojí - možná že by to ten motorek ze "sahary" od Favorita stíhal, akorát bych se bál odmagnetování permanentního magnetu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“