Tesla B43 - rozehřívání motoru
Moderátor: Moderátoři
Tesla B43 - rozehřívání motoru
Zdravím,
nikde jsem tu podobné téma nenašel. Jde mi o to, že moje Tesla B43 po zapnutí a spuštění play jede asi 3-4 minuty pomaleji, než je rychlost samnotné nahrávky na ní pořízené. Původní motor měl vyrachtaná ložiska, nepomohlo ani otočení, až výměna motoru za jiný z magnetofonu B400, který je novější výroby než B43. Vyměnil jsem i kondenzátor, který je pro otáčky motoru stěžejní. Skutečně se to hodně zlepšilo a nemám již problém ani s hlučností, ani s pomalým chodem. Jak říkám, jen po zapnutí. Motor jsem namazal olejem na šicí stroje, tím se snad nedá nic zkazit. Tak by mě zajímalo, kde ještě může být problém. Vadí mi to spíše z estetického hlediska, na provoz to nemá az tak zásadní vliv.
nikde jsem tu podobné téma nenašel. Jde mi o to, že moje Tesla B43 po zapnutí a spuštění play jede asi 3-4 minuty pomaleji, než je rychlost samnotné nahrávky na ní pořízené. Původní motor měl vyrachtaná ložiska, nepomohlo ani otočení, až výměna motoru za jiný z magnetofonu B400, který je novější výroby než B43. Vyměnil jsem i kondenzátor, který je pro otáčky motoru stěžejní. Skutečně se to hodně zlepšilo a nemám již problém ani s hlučností, ani s pomalým chodem. Jak říkám, jen po zapnutí. Motor jsem namazal olejem na šicí stroje, tím se snad nedá nic zkazit. Tak by mě zajímalo, kde ještě může být problém. Vadí mi to spíše z estetického hlediska, na provoz to nemá az tak zásadní vliv.
To určitě ne, všechno jede volně. Je to rovněž namazené olejem na šicí stroje. Ještě mě napadlo, jestli to nemůže být tím, že máme doma běžně 18 stupnů (studený odchov)
20 jen nekdy a to už vypínám termostast, pač je mi vedro.
Tím pádem nemusím splnovat provozní podmínky toho magiče. Ani nevím jaká je jeho bežná provozní teplota.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ten motorek má co táhnout, však má výkon jen 3W.
Kulička, co tvoří patní ložisko, se ráda zabrousí do podložky a sežere část momentu.
Podložku jde jednou otočit, pak je lepší udělat podložku novou a zakalit ji. Čím tvrdší, tím lepší, kontakt s kuličkou musí být bodový.
Ještě můžeš stator s ložiskem pootočit o 120° (nosná deska to umožňuje), tím, jak je jednostranně namáhané ložisko tahem řemínku, může na té namáhané straně špatně mazat a tedy i klouzat.
Jinak na mazání všech fosforbronzových futer se vedle hodinářského oleje osvědčil speciální olej na samomazná ložiska (prodává se pod názvem Sinterlageröl). Sice by bylo vhodnější všechna taková ložiska napřed důkladně vyprat v perchloru a po vyschnutí je ohřátá tím olejem napustit, ale to nelze ani u motorku ani u mezikol, přítlačné kladky, ani u unášečů použít bez nebezpečí, že se unášeče či obložení předlohy a mezikol rozleptají (k tomu stačí jen výpary) a poškodí se vinutí motoru. Ještě by to šlo z nejhoršího lihem, ale ten není o mnoho účinnější, než následující postup:
na odsátí zbytků oleje z ložisek použij proužek bavlněného hadříku nebo papírové utěrky, pak dobře odstraň zbytky a kápni dovnitř ten speciální olej.
Kulička, co tvoří patní ložisko, se ráda zabrousí do podložky a sežere část momentu.
Podložku jde jednou otočit, pak je lepší udělat podložku novou a zakalit ji. Čím tvrdší, tím lepší, kontakt s kuličkou musí být bodový.
Ještě můžeš stator s ložiskem pootočit o 120° (nosná deska to umožňuje), tím, jak je jednostranně namáhané ložisko tahem řemínku, může na té namáhané straně špatně mazat a tedy i klouzat.
Jinak na mazání všech fosforbronzových futer se vedle hodinářského oleje osvědčil speciální olej na samomazná ložiska (prodává se pod názvem Sinterlageröl). Sice by bylo vhodnější všechna taková ložiska napřed důkladně vyprat v perchloru a po vyschnutí je ohřátá tím olejem napustit, ale to nelze ani u motorku ani u mezikol, přítlačné kladky, ani u unášečů použít bez nebezpečí, že se unášeče či obložení předlohy a mezikol rozleptají (k tomu stačí jen výpary) a poškodí se vinutí motoru. Ještě by to šlo z nejhoršího lihem, ale ten není o mnoho účinnější, než následující postup:
na odsátí zbytků oleje z ložisek použij proužek bavlněného hadříku nebo papírové utěrky, pak dobře odstraň zbytky a kápni dovnitř ten speciální olej.
Naposledy upravil(a) Hill dne 27 úno 2011, 13:12, celkem upraveno 1 x.
- Quest
- Příspěvky: 479
- Registrován: 10 pro 2008, 01:00
- Bydliště: Polabi, kdysi řepné, nyní řepkové lány.
To usualboy. V žádném případě ta ložiska neumývej žádným rozpouštědlem! Jsou to samomazná, ve vakuu plněná mazivem, které po zahřátí vystoupí z porézního materiálu ložiskových pouzder. Olej na šicí stroje nic nezkazil, ale v původním návodu na obsluhu jako doporučené mazivo (jedna kapka do středovek navíjecích trnů) byl doporučen T4C , ostatní ložiska nebyla třeba mazat. Pokud jsi použil motorek, který měl velmi málo naběháno, tudíž může při studeném odchovu způsobit počáteční nepatrně zpomalený chod. Pro jistotu zkontroluj skutečnou kapacitu kondenzátoru pomocné fáze motoru, jestli není příliš našponovaný plochý řemínek, nebo naopak volný, dále doběh setrvačníku po vypnutí mgf. z rychlosti 9, musí být minimálně 45 s, taktéž motorek po sundání řemínku se musí velmi dlouho dotáčet.
Pro úplnost uvádím jednoduchý postup kontroly rychlosti 9, posuvu pásku: Označíš si na zadní straně zkušebního pásku úsek dlouhý 2859 mm a tento musí proběhnout přesně za 30s. Ostatní časy jsou adekvátní použité rychlosti.
Edit: Přepis ze stopy na stopu u B43 je hezká věc, ale dojde při něm k omezení kmitočtového průběhu přepisované nahrávky.
Pro úplnost uvádím jednoduchý postup kontroly rychlosti 9, posuvu pásku: Označíš si na zadní straně zkušebního pásku úsek dlouhý 2859 mm a tento musí proběhnout přesně za 30s. Ostatní časy jsou adekvátní použité rychlosti.
Edit: Přepis ze stopy na stopu u B43 je hezká věc, ale dojde při něm k omezení kmitočtového průběhu přepisované nahrávky.
Naposledy upravil(a) Quest dne 27 úno 2011, 13:37, celkem upraveno 1 x.
Dobře tedy, motor jsem ani předtim nijak zvlášť nerozebíral a nečistil. Vytřel jsem pouze vatovou tyčinkou smočenou v lihu spodek a umyl v lihu ložisko, otočil destičku a namazal olejem na šicí stroje. Jede krásně, dotáčí se dlouho a rychlost je stabilní bez kolísání. Ovšem musí se rozehřát.... Mýt tedy nebudu ani v budoucnu. Gumičku jsem tam dal rovněž z b400, ta origoš byla vytahaná, mám tu sice uplně novou a nepoužitou, která ovšem moc pne a tomu motoru se to evidentně nelíbí. Jak ji roztáhnout to nevím.
Co se týče toho návodu, byl bych moc rád, určitě by se mi to hodilo. Zkoušel jsem s tím pracovat, ale za boha jsem nepřišel na kloub tomu přehrávání stop mezi sebou.
Co se týče toho návodu, byl bych moc rád, určitě by se mi to hodilo. Zkoušel jsem s tím pracovat, ale za boha jsem nepřišel na kloub tomu přehrávání stop mezi sebou.