Krokosvorky na autobaterii a pájení

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kowicz
Příspěvky: 10
Registrován: 06 pro 2009, 01:00
Bydliště: Město piva

Krokosvorky na autobaterii a pájení

#1 Příspěvek od kowicz »

Dobrý den, hledal jsem zde nějaké podobné téma, ale nenašel...
Pájeli jste někdo na krokosvorky podobné těmto http://www.vapol.cz/cz/produkt/kleste-k-nabijecce-30a/? Nemám je tedy z tohoto obchodu, ale vypadají podobně. Nedaří se mi totiž k nim připájet vodič. Špatně se to prohřívá a když cín konečně trochu povolí, tak to tam pak stejně nedrží. Pájím přímo na tu vnitřní stranu, tak možná, že to je ten problém, ale žádné speciální místo na uchycení/pájení tam není. Používám klasickou trafopájku 75 VA a hrotovou mikropájku 48 W (ta to kupodivu prohřeje lépe). Má s tím někdo prosím nějaké zkušenosti?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Protože tyhle "kleště" nejsou určený k připájení, ale k nakrimpování = svéráznýmu NALISOVÁNÍ NA KONEC KABELU. Dělá se to tak, že se oholí asi 2-3cm kabelu, ohne se podél izolace zpět a takto vzniklý tlustší konec se zalisuje do k tomu určenému konce jednoho ramena kleští - a přetáhne se to tou gumou.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od GeorgeB »

Mě vždy šly pájet takový krokosvorky dobře. Ale děla sjem to 100VA trafopájkou.Je to potřeba dobře prohřát.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#4 Příspěvek od Eleman »

Dá se to v pohodě pájet s kvalitním, nebo agresivnějším tavidlem (můžeš použít i např. pájecí kapalinu na nerez, nebo přímo chlorid zinečnatý - oplach nutný!!! jinak se ti to časem rozpadne). Samozřejmostí je dobré prohřátí.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od PavelFF »

Myslím, že s tak malými výkony páječek to prostě nejsi schopný prohřát.
Má to velkou plochu a působí to jako chladič.
Nahřej to ještě zároveň nad plynem nebo aspoň nad zapalovačem a per do toho OBĚMA pájkami. Chce to víc rukou.

Druhý problém může být v povrchové úpravě svorek. Z čeho to je? Jsou měděné? Jsou očištěné od kysličníku. Nejsou niklované?
Pokud jsou niklované , pak je dobré použít pájecí vodičku jako třeba "NEUTRÁLNÍ PÁJECÍ KAPALINA" . Na nikl funguje výborně, ale i na ostatní běžné povrchy (mosaz, železo).
http://www.gme.cz/cz/s-paj-kap-ne-p745-007.html Asi moc neutrální nebude, ale funguje.

Uživatelský avatar
kowicz
Příspěvky: 10
Registrován: 06 pro 2009, 01:00
Bydliště: Město piva

#6 Příspěvek od kowicz »

Díky Ekkare, to jsem si asi trochu naběhl... to doma asi nenakrimpuju kombinačkama jako male krimpy :-)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Normálně na svěráku jako na kovadlině - tupým důlčíkem a kladivem ten konec kleští naprosto klíďo píďo zalisuješ a zatemuješ. Rázy to naopak líp "utěsní".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kowicz
Příspěvky: 10
Registrován: 06 pro 2009, 01:00
Bydliště: Město piva

#8 Příspěvek od kowicz »

PavelFF: niklovane urcite nejsou... je to med.
Nevim, jestli pajeci kapalina na nerez by pomohla, jak navrhuje Eleman.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Pokud to budeš pájet, nasákne se jak pájecí prostředek, tak vlastní pájka (cín) do mezer mezi jednotlivými vlákny licny kabelu a konec kabelu tak ztuhne - a bude mít snahu se lámat. Všimni si - v autě není žádný originální konektor na kabel pájený, vždycky jsou naskřipované = KRIMPOVANÉ. Důvodem je právě odolnost proti odlomení konce. Dobře nakrimpovaný konektor má srovnatelný kontaktní odpor jako pájený - a je v automotive nejběžnějším druhem spoje kabel - konektor.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kowicz
Příspěvky: 10
Registrován: 06 pro 2009, 01:00
Bydliště: Město piva

#10 Příspěvek od kowicz »

Zkusim to s tim sverakem, diky za radu.

Uživatelský avatar
Tiger_T
Příspěvky: 124
Registrován: 19 srp 2009, 02:00
Bydliště: Čučice
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Tiger_T »

Doporučuji napatlat kalafunou, prohřát plynovým hořákem, přidat cín a pak pocínovaný konec kabelu. Když s tím nepohneš, než to vychladne, máš vyhráno :)

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#12 Příspěvek od Andrea »

Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby na těch měděných kleštích držel magnet, už jsem pár takových potkala. ;)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Mám pravděpodobně ty samý - a jsou VSKUTKU ocelový, jen s Cu povlakem (asi galvan) - kvůli povrchový ochraně proti rzi a lepšímu kontaktu. Pájení by to asi sice vydrželo, ale já jsem to zalisoval - zatím (už asi 5 let) to drží a startovat s tím jde dost dobře.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od PavelFF »

Bohužel mám pocit, že ta měď na povrchu není z důvodu ochrany proti korozi, ale pouze pro vytvoření iluze, že se jedná o Cu masiv a tím zvýšení prodeje. To samé ti hajzlíci dělají se startovacími kabely - nepřirozeně tlustá izolace, budící dojem solidnosti, a uvnitř slabounký vodič.

kowicz: To s vytvrdnutím lanka díky nasáklému cínu je asi pravda, ale ty to asi nebudeš používat v autě za provozu, ale jako pomůcku pro nabíjení. Takže ti tvrdnutí lanka může být vcelku fuk. Co si tak pamatuju, tak kdysi jsme v práci máčeli kabelová oka s Cu lanem do cínové lázně, takže se to používalo běžně. Až později byly vyvinuty "suché" technologie, které jsou taky velmi spolehlivé - ovšem pokud je to uděláno pořádně na patřičném nástroji.
Pořádné přiletování může myslím s domácím mačkáním ve svěráku a rozťukání důlčíkem směle soupeřit.
Já osobně bych udělal obojí - zamáčknul to jak se nejlíp dá a pak to procucal cínem. Když to budeš dělat nad plynem, tak tam ten cín stačí jen přiložit a on se natáhne. V tvém případě je problém s nedostatkem tepla.

Uživatelský avatar
kowicz
Příspěvky: 10
Registrován: 06 pro 2009, 01:00
Bydliště: Město piva

#15 Příspěvek od kowicz »

Koukam, ze Andrea se vyzna... skutecne ta med je jen povrchova uprava:-)
PavelFF: jo jo, hned rano to tak udelam - nabusim to ve sveraku a pak pridam trochu cinu.
Dekuji vsem za rady a uzijte si zitrejsi svatky.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“