Omezovač odebíraného proudu

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Sloupek
Příspěvky: 6
Registrován: 30 črc 2012, 02:00

Omezovač odebíraného proudu

#1 Příspěvek od Sloupek »

Ahoj,

potřeboval bych poradit jak omezit maximální odběr proudu z autozásuvky. Jedná se o připojení sady gelových 12V baterií (celkem teda 60Ah) na zásuvku v autě za účelem dobití. Max. proud, který bych mohl ze zásuvky odebírat by byl tak 15A.

Díky

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

nějak jsem nepochopil tvoje zadání . . .
a) dobíjet to bude jen za jízdy na správnou úroveň
b) proč chceš maximální proud jen 15A ????

více to rozepiš !

Uživatelský avatar
Sloupek
Příspěvky: 6
Registrován: 30 črc 2012, 02:00

#3 Příspěvek od Sloupek »

ok1hga píše:nějak jsem nepochopil tvoje zadání . . .
a) dobíjet to bude jen za jízdy na správnou úroveň
b) proč chceš maximální proud jen 15A ????

více to rozepiš !
a) ano, dobíjet to bude jen za jízdy, při vypnutém zapalování nejdou ani zásuvky
b) maximální proud 15A je dán maximálním možným zatížením zásuvky

Jedná se o napájení ledničky v autě. Při běžícím motoru půjde normálně z palubní sítě, po vypnutí zapalování pojede z gelovek. Jakmile nastartuju, tak ty vybitý gelovky by si chtěly vzít víc než snese zásuvkový obvod, proto ten omezovač.

Snad je to teď pochopitelnější :wink:

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#4 Příspěvek od jasin »

Jako omezovač ti stačí zapojit jeden výkonový VMOS.
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ...
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
Sloupek
Příspěvky: 6
Registrován: 30 črc 2012, 02:00

#5 Příspěvek od Sloupek »

jasin píše:Jako omezovač ti stačí zapojit jeden výkonový VMOS.
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ...
Poradíš mi prosím jaký typ? S MOSFety jsem nikdy nedělal. Může to být třeba IRFP9140?
Jestli to dobře chápu, tak zapojím plus na S, mezi G a zemí bude ten trimr a z D půjde vývod na gelovky?

Díky

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#6 Příspěvek od Duvsan »

Nebolo by jednoduchšie dať do série vhodnú žiarovku? Buď nejakú halogenku, alebo obyčajnú klasiku na 230V a pokusne vybrať správnu watáž? A teplé vlákno ti urobí i ako-takú stabilizáciu. Jednoduché a dokonca s optickou signalizáciou.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#7 Příspěvek od Andrea »

230V žárovka na 15A? Ty jsi asi upad, ne? :roll:

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#8 Příspěvek od bu2520 »

nevím jestli je nutné to takto složitě řešit, bude nutné oddělit baterky diodou na ní bude nějaký úbytek baterky budou mít vybité minimálně 10-11V, alternátor cca 14,2V a to odhaduju že si tak velký nabíjecí proud samy nevezmou. tak pro sichr bych do série s diodou dal nějaký bočník cca 0,2ohmu a mělo by to stačit.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#9 Příspěvek od masar »

bu2520 píše:... odhaduju že si tak velký nabíjecí proud samy nevezmou. ...
To jsou nějaký špatný baterky? :wink:

p.s. Žádnou diodu, zabránila by plnému nabití gelovek. Jen odpor do série.

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#10 Příspěvek od bu2520 »

gelovka 12V7Ah si bere v tomhle rozsahu nabití vybití cca 1,5A u 60Ah to bude okolo těch 15A max spíš míň on ten alternátor pokud není dost předimenzovaný taky nedá 14.4 , ale spíš míň no a dioda aby se nenapájelo zpět dalšípříslušenství bez ní to vyřešit třeba relátkem .

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od masar »

Tak to se mně zdá hodně málo. No v každém případě nezapomínej na trvalou zátěž (lednička) k baterce. A tu diodu bych tam nedával. :wink:

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#12 Příspěvek od Duvsan »

Omlouvám se, se žárovkou 230V je to tady kravina.

Uživatelský avatar
Sloupek
Příspěvky: 6
Registrován: 30 črc 2012, 02:00

#13 Příspěvek od Sloupek »

Jedna vybitá gelovka si vezme víc jak 3,5A, takže ta moje sada půjde hodně přes 20A. Pokud tam nedám napěťový relé, který by mi odpojilo tu ledničku např. při poklesu pod 10V, tak je vybiju až třeba na 8V. S diodama to nechci protože úbytek 0,7V je až moc velký a nikdy bych nedosáhl plného nabití. Potřebuju aby do nich šlo maximum (což je těch 15A a přes 13V), pro co nejvyšší dobití během jízdy.

Uživatelský avatar
filipaudio
Příspěvky: 24
Registrován: 24 črc 2012, 02:00
Bydliště: Plzeň-sever

#14 Příspěvek od filipaudio »

Ahoj.
Je to trochu složitější.
Pravděpodobně se baterie připojené do autozásuvky nikdy nenabijí dostatečně, největší limit bude velký ůbytek napětí na elektroinstalaci vozu a i na samotné zásuvce...při 15A nepochybně.
Také by mohl nastat problém při vypnutí zapalování a připojené baterii do zásuvky, těžko říct jak by se elektronika vozu chovala, tím spíše, jestli je to nějaký modernější vůz...
Nedávno jsem řešil podobný problém, ovšem s maximálním proudem 80A, původně jsem zvažoval použití výkonových modulů firmy VICOR V28A15C200BG, nabízí je firma Spezial Electronic, a stojí cca 4000,- bez DPH.
Zamýšlel jsem jejich paralelní spojení, což umožňují, umožňují nastavení výstupního napětí v dostatečném rozmezí a mohou pracovat i jako zdroj proudu, nakonec jsem je nepoužil, a navrhl jsem vlastní řešení, pro takový paralelní počet vycházela cena dost vysoká.
Pro toto zamýšlené použití by stačil jeden modul a bylo by to vyřešené velmi elegantně...

Uživatelský avatar
Sloupek
Příspěvky: 6
Registrován: 30 črc 2012, 02:00

#15 Příspěvek od Sloupek »

Ahoj,

co se týče ovlivnění elektroniky auta, tak to bude vyřešené pomocí relé, které přeruší napájení gelovek v okamžiku vypnutí zapalování.
No modul za 4000,- to je trochu drahá sranda pro mě... Musím najít jinou cestu jak to vyřešit.
Ten úbytek napětí tam bude, ale 13,5V bych tam měl mít, takže dobít by se měly.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“