Elektrocentrála, vyšší výstupní napětí než štítkové

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mareck
Příspěvky: 53
Registrován: 19 úno 2013, 01:00

Elektrocentrála, vyšší výstupní napětí než štítkové

#1 Příspěvek od mareck »

Ahoj. Měl bych dotaz ohledně elektrocentrály, která má vyšší výstupní napětí než štítkové. Jednofázové výstupní napětí je 300V a třífázové sdružené 500V. Je možnost, že spalovací motor má vyšší ot. a tím pádem je i vyšší výstup napětí? Přesný typ centrály Vám nenapíšu protože jí mám v práci (napíšu zítra). Děkuji za rady

Uživatelský avatar
telefon
Příspěvky: 42
Registrován: 31 led 2009, 01:00
Bydliště: pod Špilasem
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od telefon »

to je naprázdno? bez zátěže? Ono není jedno kolik to točí pak je jiná i frekvence a tím se mění i dodaný výkon. Takže obětovat třeba žárovku a zatížit. Pak měřit...

Uživatelský avatar
mareck
Příspěvky: 53
Registrován: 19 úno 2013, 01:00

#3 Příspěvek od mareck »

žárovku jsem připojil a v pohodě, ale neměřil jsem.

Uživatelský avatar
telefon
Příspěvky: 42
Registrován: 31 led 2009, 01:00
Bydliště: pod Špilasem
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od telefon »

měřit je třeba, nelze věřit slepě tomu co je psáno, když to nemá komentář, jestli je to při zátěži , nebo naprázdno...


Zbytečné citace celých předchozích příspěvků byly vymazány. Respektuj Pravidla, odst.14b). Killroy

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#5 Příspěvek od Sandal »

Telefone.Při odpovědi používej tlačítko ZASLAT ODPOVĚĎ na začátku a na konci vlákna.Ne tlačítko "CITOVAT".Nebo budeš pokárán od moderátora :wink:
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
telefon
Příspěvky: 42
Registrován: 31 led 2009, 01:00
Bydliště: pod Špilasem
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od telefon »

dobře, je to asi diskuse od diskuse. někde se cituje , a není to zde.
Vzato na vědomí...dík

Citovat můžeš, ale jen pokud reaguješ na něco staršího, než je předchozí příspěvek. A i jak je vhodné ocitovat jen tu podstatnou část příspěvku. Fórum je velké a nemůžeme si dovolit zaplácávat vlákna zbytečnými citacemi a jejich dalšími a dalšími.. Killroy

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#7 Příspěvek od mi-ro »

Podsatný je kmitočet a tedy otáčky. Dají le lehce kontrolovat např zásuvkovým digitálním měřičem spotřeby za cca 500,- který měří i kmitočet. S napětím pak už moc neuděláš. Při jmenovité zátěži ale určitě klesne a možná bude tak akorát.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#8 Příspěvek od bu2520 »

v loni jsem opravoval stejnou závadu a byl vadný regulátor , sice jsem se snažil opravit , ale nakonec jsem koupil nový za cca 300kč protože to bylo efektivnější.

Uživatelský avatar
Mirda
Příspěvky: 597
Registrován: 14 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Vysočina

#9 Příspěvek od Mirda »

Já mám problém obrácený, bez zatížení dává okolo 160 V, zapnu 40W zářivku ta se nezapálí, přidám 2 kW jedno čeho a napětí drží 230V pak když odlehčím tak spadne asi na 200 V a drží. Je to španělská Honda 230 V 6,5 kVA.

Uživatelský avatar
heldybeldy
Příspěvky: 488
Registrován: 25 dub 2005, 02:00
Bydliště: Spišská Belá

#10 Příspěvek od heldybeldy »

zalezi, ci je alternator samobudeny, alebo je budeny z vonku . Ak je z vonku, tak je tam obvykle kontroler, ktory reguluje vyst. napatie tak, aby vplyv zataze bol minimalny...
Sebestačnosť = sloboda...

Uživatelský avatar
doskok55
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2007, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od doskok55 »

Součástí spalovacího motoru je odstředivý regul. otáček (mech.spojený třeba s karburátorem nebo vstř.jednotkou) a ten má na sobě seřizovací prvek. Ten je třeba seřídit na 50Hz naprázdno.
Pak teprve přidržet budící tlačítko a to jen tak dlouho než napětí dosáhne požadované hodnoty. Pak teprve přifázovat.

To platí pro starší centrály dnes možná ruční buzení už ani nemají.

Měř a porovnávej napětí na výstupu s napětím budícím (na uhlících alternátoru) Pokud se budou rozcházet hledej závadu v elektronice regulátoru.

Uživatelský avatar
Mirda
Příspěvky: 597
Registrován: 14 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Vysočina

#12 Příspěvek od Mirda »

Otáčky potažmo kmitočet to drží a žádný budící tlačítko to nemá. Jak jsi to myslel s tím přifázováním jako to pak zatížit?

Uživatelský avatar
doskok55
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2007, 02:00
Bydliště: Brno

#13 Příspěvek od doskok55 »

Ano, myslel jsem tím "přifázováním" připojení k zátěži (nahození jističe) nebo co tam máš.
mareck píše: ..... Je možnost, že spalovací motor má vyšší ot. a tím pádem je i vyšší výstup napětí?
mareck píše: ....... Otáčky potažmo kmitočet to drží, .......
Tvůj poslední příspěvek je trochu v rozporu s původním dotazem (viz.citace), ale nepíšeš jestli je ta frekvence správná (změřená 50Hz), nebo jsi jen vyhodnotil stabilitu otáček třeba sluchem?

Ještě mě napadá čím to měříš? Ne každej měřák musí nutně ukazovat správnou efektivní hodnotu střídavého napětí při dané frekvenci. Zkus si to měření alespoň orientačně porovnat třeba se sítí doma.

Uživatelský avatar
doskok55
Příspěvky: 182
Registrován: 07 dub 2007, 02:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od doskok55 »

Princip funkce elektrocentrály.
Výstupní napětí se odebírá přímo z cívek statoru alternátoru (běžné zapojení hvězda;trojůhelník) v této části se nic nereguluje, pouze se zde odebírá napětí pro napájení elektroniky a vzorek pro regulátor buzení alternátoru.

Rotor tvoří cívka na železném jádře(elektromagnet) do které se přivádí budící napětí přes sběrné kroužky na hřídeli rotoru prostřednictvím uhlíků.
Velikostí přiváděného budícího napětí do rotoru se mění velikost elektromagnetického pole a tím i výstupní napětí na cívkách statoru.

Pro úpravu výstupního napětí elektrocentrály musíš tedy upravit velikost budícího napětí přiváděného do rototu (na uhlících). Dříve se budilo ručně tlačítkem na panelu dnes to dělá elektronika automaticky tak že snímá napětí na výstupu a podle toho upravuje budící napětí.

Pokud tedy výstupní napětí nesedí v tolerancích v celém rozsahu dovoleného (štítkového) zatížení budeš muset vyndat el. regulátor sehnat nebo obkreslit jeho schéma a pokusit se ho opravit nebo upravit. Je možné, že na desce elektroniky najdeš i nastavovací prvek. Mrkni na sousední vlákno: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=57185

Výstupní napětí i jeho efektivní hodnota se může měnit i určitou odchylkou frekvence ta je odvozena od otáček motoru a řízena mechanickou vazbou mezi odstředivým regulátorem na motoru a jeho ovládacím prvkem (často je to seřiditelné táhlo na škrtící klapku karburátoru). Otáčky by tedy měly držet v celém rozsahu zatížení alternátoru. Pokud ne je třeba hledat mech. závadu v odstředivém regulátoru (přidírání závaží, vytahané pružiny atp.) nebo v karburátoru (trysky, vzdušníky, přechodové systémy, škrtící klapka, hladina (plovák a ventil) vzduch (filtr)atd. Podrobný popis funkce karburátoruů a možných závad je třeba zde: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=394

Uživatelský avatar
Mirda
Příspěvky: 597
Registrován: 14 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Vysočina

#15 Příspěvek od Mirda »

Kde to bere počáteční energii na nabuzení když to nemá žádnou baterku? Nějakým zbytkovým magnetizmem rotoru jako třeba dynamo?

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“