LED do zadních světel automobilu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

LED do zadních světel automobilu

#1 Příspěvek od existencex »

Chtěl bych dát do zadních světel místo žárovky velký počet led diod, nevim jaký to bude ale optimalizovat to budu podle velikosti a jasu.
bohužel nevím jak se vypočítává světelný tok který by to mělo vydávat?
př: když dám dvě diody každá o svítivosti 1000 mCd bude výsledný tok 2000 mCd nebo zase jen 1000 mCd? sčítají se toky nebo se násobí nějakým koeficientem?? vůbec netušim jak to principielně funguje.

není někdo schopen dodat jaký tok by měl jít z :
normálního světla
brzdového světla
blikače
?
je jasny ze to sou zaklady ale ja to bohužel neznam tak diky za trpělivost a taky za vysvětlování jak pro d...... :))

dik moc za odpovědi

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

homologace

#2 Příspěvek od Hill »

Napřed se obrať na nejbližší STK nebo DI, ať ti sdělí podmínky nebo aspoň kontakt na autorizovanou osobu, což je instituce s oprávněním státní zkušebny.
Chceš měnit vnější osvětlení vozidla a to podléhá povinnosti homologace. Nemá tedy smysl počítat světelné toky předem.
Čočky a reflektory zadních svítilen jsou optimalizované nejen na svítivost žárovek, ale ve vztahu k čitelnosti za různých světelných podmínek i k velikosti, tvaru a odrazivosti reflektoru. Jenže LEDka, jakkoli se její použití jeví vhodnější, není izotropní zářič a třeba zrovna ten reflektor se neuplatní. Takže zkoušet a měřit. Co vyšlo výpočtem, nebude za sklem reflektoru ve všech požadovaných směrech pravda, a jsi v háji.

Do důsledku vzato - i pro nepovinné třetí brzdové světlo, pokud nebylo v základní výbavě vozu, máš povinnost absolvovat kolečko STK - DI a nechat si ho zapsat do velkého techničáku. Že se to nekontroluje, je dáno tím, že v OTP se to neuvádí. Ale že si někteří řidiči stěžují i na schválené typy zadních svítilen, to si mužeš přečíst třeba na www.motozurnal.centrum.cz. Pokud tam uvedou SPZ, brzy dojde na to, že se to přes evidenci vozidel začne prověřovat a nakonec třeba radši ten předpis zruší, naž aby jedna "naše" velká automobilka musela něco napravovat.

Ukazatele směru, čili blinkry, zase o sobě dají vědět rychlejším blikáním, když odejde některá žárovka. S LEDkami to vyžaduje kontrolovat, zda skutečně není obvod někde přerušený, protože původní blikač lze použít jen za těch podmínek, že z něj bude odebíraný stejný proud, jako se žárovkami. Jinak nebudeš vědět, že ti odešla třeba levá zadní, a při odbočování tě někdo sejme.

A vůbec: co takhle vůle řízení, geometrie, brzdy, emise, seřízení hlavních světel, hlučnost a technický stav vůbec: v pořádku?

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#3 Příspěvek od existencex »

to auto je dost v pořádku a oproti těm klasickejm neudržovanejm krámům co po silnicích jezdí se nemůže ani rovnat, je sice maličko upravený ale většinou je vše ku prospěchu věci.

bohužel zadní světla jsou od automobilky trochu neštastně navržený takže parabola to dost odnesla vyslepnutím proto bych tam chtěl dát ty diody, tvoje připomínky jsou vcelku logický ale nebavíme se o difuzních diodách a o čiré optice tím pádem je viditelnost z různých směrů zajištěna tvarováním krycího sklíčka a rozptylovostí diod.
nejsem šmoula kterej tam chce narvat 2 diody a jezdit jde mi zhruba o počet 40 diod na světlo čímž je zaručena viditelnost. jde mi jen o princip výpočtu světelných toků a ten zbytek co se viditelností atd týče si doladím podle druhého světla ve kterém bude ještě žárovka aby se to dalo porovnat. jediný co nechci je abych koupil 150 diod a zjistil že je to slabý a všechno kupoval znova.

dik za pomoc a další odpovědi

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

chápu

#4 Příspěvek od Hill »

...ale celý problém je v tom, že jakkoli má tvoje řešení selským rozumem vzato jisté výhody, zaklínadlo homologace nad tebou visí dál. A ten papír se štemplem ti může zachránit techničák - to šílené slovo totiž je výrazem rozhodujícím o způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích. Zejména, pokud jde o tak podstatný nástroj komunikace mezi řidiči, jakým jsou zadní skupinové svítilny.

Chceš-li to přesto zkusit, s už zmíněným rizikem, vezmi expozimetr (nebo si ho vypůjč u někoho, kdo fotil, většinou ho už na nic nepotřebuje). Jestli měří dobře nebo ne, to není důležité. Jo: a uchystej si dost trpělivosti.
Podle více aut si potmě, nejlíp z metru, změř jas stopky (radši ve více směrech) a zakresli si to jako vyzařovací charakteristiky maximální a minimální. Pak metodou pokus-omyl laboruj s LEDkami ve své stopce a snaž se dosáhnout toho, aby se tvoje charakteristika vešla mezi ty dvě.

Určitě existuje nějaký software, který umí nasimulovat vliv stopkové čočky a spočítat, co to udělá, když... o dostupnosti takového programu si ale nedělám iluze. Tvary výlisků ale nedávají moc naděje, že by to s tužkou v ruce a kalkulačkou po ní šlo spočítat nějak jednoduše.

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#5 Příspěvek od existencex »

ok takže vim že by mi pomohlo pučit si expozimetr, v případě že si ho půjčím co vlastně naměřím vyjde mi výsledek v candelách??

druhá část je že pořád nevim jak funguje skládání světelných toků v jednom směru sčítají se ??

př: 2 diody o svítivosti 1000mCd dají dohromady 2000 mCd nebo mín??

Uživatelský avatar
Vena
Příspěvky: 151
Registrován: 02 lis 2004, 01:00

#6 Příspěvek od Vena »

mozna by jen stacilo spocitat si kolik diod maji ty auta co maj tento typ svetel od vyroby Pocitam ze na stanici STK nechodej kolem zadnich svetel s luxmetrem a s homologaci bys mel asi dost problem. Nejlepsi je mit nejakeho znameho na STK:) a nebo doufat ze si toho nevsimnou:)

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#7 Příspěvek od existencex »

ja vim spočítat je můžu ale led diody se nevyrábí jenom v jedný svítivosti a z toho plyne že bych musel taky znát presnej typ diod používaných výrobcem auta a ten se temito informacemi nechlubí takže to nejde.

nejjednodušší je spočítat to vzorečkem kterej neznám :))

zatim neznám

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#8 Příspěvek od Raptor181 »

EXISTENCEX
Ake mas auto? ak to nie je tajne...
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#9 Příspěvek od existencex »

je to trabant 1,1 U

je na tom pár uprav aby se mi to libilo neumim vkladat foto takže si to mužeš jenom představit :))

Uživatelský avatar
kvantumer
Příspěvky: 44
Registrován: 28 úno 2005, 01:00
Bydliště: Zlin

#10 Příspěvek od kvantumer »

[př: 2 diody o svítivosti 1000mCd dají dohromady 2000 mCd nebo mín??[/quote]

z praxe vim ze svitivost se nemeni jedna dioda da proste 1000mCd
/nescita se to protoze vidis porad jen 1000mCd
:idea: Podle poctu diod, ktery jsi uvedl, si uvedom ze kdyz je das do serie pri poklesu napeti ti pohasnou
:idea: Pokud chces tyto diody doopravdy pouzit doporucim ti udelat stabilizator na 6V a zapojit potrebny pocet LED diod pak pri 12V baterii se tento efekt neprojevi
:!: pokud hodlas zapojit diody nezapomen na ochranu dioda+odpor+ ZD na 1 radu vyhnes se problemum
:!: kdyz to nepouzijes shori ti diody :psouk: protoze alternator :twisted:

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#11 Příspěvek od existencex »

moje představa byl aže by tam bylo zhruba 10 až 15 paralelních větví po zhrba 3 diodách v sérii to bych si už odvodil od voltáže jednotlivých diod to neni problém ale je pravda že kdyby byl nějakej jednoduchoučkej stabilizátor napětí kterej by se dal před tohle všechno zařadit a stabilizoval napětí na nějakou hodnotu tak by to nebylo šppatný.

nevim jestli je to v tvých silách ale mohl bys mi sem hodit nějaký jednoduchý zapojení stabilizátoru na napětí od 6 do 10 v který by stačilo vyrobit jenom jedno ke každé skupině cca 40 diod??

dík moc

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#12 Příspěvek od Raptor181 »

No sice si to viem predstavit ale neviem preco zrovna do trabanta chces ladovat tolko diod. A na druhej strane budes musiet dat cire skla na svetla aby tie diody bolo vidiet. Inak ich ani nemusis davat.

Podla mna zbytocna namaha a vyhodene peniaze a hlavne problemy s policiou.. :evil:
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#13 Příspěvek od existencex »

nejsem ještě pevně rozhodnutej jestli čirý skla nebo nechám ty původní protože maj dost dobrou propustnost, jde mi o to aby ty světla navěky svítily tak jak mají, nepraskaly žárovky, málo žraly a taky se mi líbí ta přesnost diod - prostě nezhasínaj pomalu ale okamžitě.

a k tomu vede jenom jedna cesta a to je led dioda

možná se někomu zdá hodně práce s takovou blbostí ale já sem se už rozhodl spíš mě zajímá jak to udělat a ne sto důvodů proč to nedělat.

dík moc

Uživatelský avatar
Raptor181
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1194
Registrován: 01 led 2004, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#14 Příspěvek od Raptor181 »

Jasne rozumiem a chapem ta....

No skusil by som spravit plosako presnom rozmere svetla, a kupil par diod na skusku....Osadil a skusal. :wink:
Èo neubrzdíš, to neukecáš..:pc:
:aplause::)
Oživenie umrtvených RJ, tacho, immo, airbag, diagnostika automobilov, chiptuning, kódovanie a dorábky systémov, autoelektrika, zabezpeèovacie a kamerové systémy

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#15 Příspěvek od existencex »

to jsem měl původně v plánu a pak jsem chtěl zkusit jestli se dá najít rada na tomhle foru že bych šel trochu víc na jistotu než jenom zkoušet.

ještě mě pořád trochu trápí ten stabilizátor jak se dá udělat nějakej fakt jednoduchej stabilizátor napětí kterej by se zařadil před skupinu 40 diod.

kdyžtak i nějakej vzoreček podle kteryho si dopočítat hodnoty součástek až budu znát proud kterej tam poteče

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“