PWM regulace

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

PWM regulace

#1 Příspěvek od Romisek »

Zdravím pánové potřebovsl by jsem poradit s jedním regulátorem potřebuji udelat jednotku na ovládání ventilátoru chladiče u autobusu k dispozici je teplotní čidlo přesnej rosah není problém dodat ale zhruba pracuje od 1,5kOhm až 200 ohm čidlo je NTC. regulator ovládá civku která přivírá olej z hydromotoru a tím ji roztáčí nebo ji nechá unášet. Rad bych použil něco takovýho:
http://stavebnice.postreh.com/select.php?link=PT016

jen to trošku upravit k mím účelům, tsk sbx to začalo olej pouštět zhruba u 75 a u 90 aby jel ventilátor naplno a ještě tsm musím přidat externí spouštění od retardéru kdy retardér ukostří kontakt a ventilátor se spustí kontakt je společný s jedním vývodem teplotního čidla. mohu sem hodit i nákres jek to bylo původně. Na dotazy rád zodpovím díky zs nějaký návrhy.
Romisek

Uživatelský avatar
mikosa
Příspěvky: 93
Registrován: 29 dub 2007, 02:00
Bydliště: Bílovec - Novojičinsko

#2 Příspěvek od mikosa »

Jazykem kterého kmene hovoříš ?

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#3 Příspěvek od frpr666 »

Pozor při návrhu elektroniky do auta. Na palubní síti můžou být špičky napětí, které lehce prorazí neošetřené polovodiče. Myslím, že se zde kdysi řešilo, že jednomu pánovi pravidelně odcházelo v náklaďáku dekorativní LED osvětlení v kabině.
Některé zahraniční diskuzní fóra o elektronice mají dokonce ve svých podmínkách zakáz vůbec diskutovat o výrobě a modifikaci elektroniky do aut...

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Romisek »

tak špičky by jsem snad odfiltroval jde mi jen o to jak upravit regulátor výše
Romisek

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od jiriS »

Jen zjednodušeně- dělič R6,7,8 a P1 nahradit děličem z čidla a vhodného rezistoru. Vhodné hodnoty bude nutné buď spočítat podle hodnot z čidla (odpovídá teplotě), nebo měřit. Je nutné vědět, jak se mění napětí z děliče s čidlem, jestli stoupá nebo klesá. Taky se bude muset nastavit citlivost na správný rozsah.
IC1A vyrábí trojúhelník, ten je přiveden na IC1B na inv.vstup(6). Pokud je napětí na P1 na neinv.vstupu(5) větší, než na inv.vstupu, výstup IC1B sepne tranzistor. Ten je sepnutý, dokud napětí na (6) se nezvýší nad hodntu na vstupu (5). Z toho vyplývá, že čím vyšší napětí na P1 (z děliče s čidlem), tím delší impulsy na výstupu a opačně.
To jen obecně. Taky aby cívka, která ovládá hydrauliku, snesla PWM regulaci.

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Romisek »

Ta cívka byla původně ovládaná PWM takže to snese tam jde o to že by se to dalo udělat jen na spínací obvod který by sepnul tu cívku a pustil tam olej jenže by za chvíli odešel ten hydropohon. Ten olej to tam musí začít pouštět postupně protože je horkej proto PWM aby to tam prostě hnedka nehrklo všechno
Romisek

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#7 Příspěvek od masar »

Změř hodnotu NTC při 75°C a při 90°C. Na základě těchto hodnot lze navrhnout dělič pro úpravu regulátoru. Také by bylo vhodné dodržet původní kmitočet PWM regulace. :wink:

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Romisek »

Odpor v závislosti na teplotě(1)


Teplota (°C)


Odpor (Ω)
Minimální
Maximální






70

408
465


80

304
342


90

230
257

100

178
196

110

136
152


Tohle mám přímo z technické informace o tom čidle frekvenci jesem tam vyčetl nějaký 2Hz a spínaní jsem napsal špatně při teplotě <90°C je střída zhruba 99,6% a při teplotě >97°C je střída 1,4% to už by měl jet ventilátor naplno.
Romisek

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#9 Příspěvek od masar »

To je ale jiná frekvence, než PWM, viď?
Pro zmíněné hodnoty odporu čidla, který má pro rozsah PWM 0-100% hodnotu od 80 do 130Ω, bude vhodné použít další OZ pro převod úrovní. :wink:

p.s. Možná by bylo vhodnější všechny technické informace předložit přímo a netlumočit je.

Uživatelský avatar
romis
Příspěvky: 34
Registrován: 08 lis 2004, 01:00
Bydliště: Praha-západ

#10 Příspěvek od romis »

Můžu se zeptat na typ autobusu ?

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od masar »

Nějak takto:
:wink:
Přílohy
regulátor.png
(83.37 KiB) Staženo 154 x
Naposledy upravil(a) masar dne 18 črc 2014, 19:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Romisek »

autobus je to BOVA a ty technický informace stahuji přímo ze stránek z holancka vše je chráněno přístupovím heslem a to opravdu šířit nemohu. masar: myslíš že to tak pošlape jinak napájení je zhruba 24v-28V ale to vyřeším sbilizátorem. jo a nezdá se vám 2Hz nějak málo ?
Romisek

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#13 Příspěvek od masar »

Mělo by to chodit, není to příliš složité. Je možné původní regulátor upravit i bez přidání dalších OZ, ale tohle je přehlednější a snazší pro oživení a nastavení.
Nikdo po tobě nežádal přístupová hesla, ale snad není problém předat sem informace třeba skenem obrazovky a pod. Údaje o použitém proporcionálním ventilu jistě nebudou tajné už proto, že ho nevyrábí výrobce autobusu. Ale nic o něm nevíme. :wink:
Kmitočet PWM tohoto regulátoru je kolem 150Hz.
Romisek píše:...Tohle mám přímo z technické informace o tom čidle frekvenci jesem tam vyčetl nějaký 2Hz...
Čidlo nemá s PWM nic společného, nemyslíš?

Uživatelský avatar
Romisek
Příspěvky: 277
Registrován: 26 úno 2008, 01:00
Bydliště: Borkovany
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Romisek »

jj obrazovku nafotit můžu a to čidlo je tam kvůli ovládání té střídy ne ?
Romisek

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#15 Příspěvek od masar »

Ne, to čidlo jen mění odpor podle teploty. :wink:

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“