elektrická čtyřkolka zvýšení dojezdu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

elektrická čtyřkolka zvýšení dojezdu

#1 Příspěvek od jiri255 »

Zdravím,
chtěl bych požádat o radu ohledně zvýšení dojezdu el. čtyřkolky. Motor je v ní 36V 500W a má olověné baterie 3x12V 9Ah, za domem je lesem cca 30km okruh ...asi 17km je to pořád stoupání a pak už se nazpět jede z kopce + něco málo po rovině, ale problém je v tom, že po cca 15,3km v tom stoupání dojdou baterky :-( zbývá tedy ještě cca něco přes 1,5km, aby se dalo dostat přes to stoupání.

No tlačit 55kg 1,5km do kopce už asi nikdy více ...jedině se otočit a vyrazit zpět.

Jasně byla by určitě možnost koupit výkonější baterie 12V 12Ah bohužel se nevejdou do boxu, takže úprava pomalu celé čtyřkolky a co z baterkama co tam jsou a taky mnohem větší váha = zavrhl jsem, stejně tak jako nákup nějaké Li-ion baterie a podobně.

Vím, že se nemůžou spojovat různé typy baterií z různou kapacitou, ale chtěl bych zkonzultovat jedno řešení...

Doma mám dvě Li-ion baterie od aku vrtačky 20V 4Ah, které by se i s nějakou elektronikou a dráty vešly pod sedadlo, takže žádná složitá úprava.
Dohromady mají v sérii 40V a 4Ah což by mělo na toho chybějícího 1,5km bohatě stačit.
Tahle baterie jelikož bude mít víc jak 36V by se měla chovat, tak že se ji to bude snažit vybít jako první na úroveň té 36V?
Představa je taková, že bych tam měl přes spínač tu aku baterii 40V paralelně připojenou k té původní 36V, ze začátku bych spínačem připojil paralelně tu aku 40V, aby to pomáhalo nabíjet tu originální 36V 9Ah a ušetřil u ní nějakou energii, jak by na té aku 40V kleslo napětí, tak bych jí zase vypnul a zbytek už dojel na tu 36V 9Ah?

Je možné to takhle zapojit nebo bych tam musel dodělat ještě nějaký obvod... diody, aby tekl proud jen jedním směrem a podobně, aby ta 36V nezačala nějak likvidovat tu 40V Li-ion aku?
Mělo by se to chovat něco jako dobíjení za jízdy té originální 36V baterie jinou baterií místo nabíječky/alternátoru.

Děkuji předem všem za rady a pomoc

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od ZdenekHQ »

Z principu je to řešení dost divoký. Píšeš něco o 55kg, to je patrně včetně posádky, jinak by už byl lepší benzinový motor...

Znal jsem jednoho, co startoval motor Jawa 350 asi 3 km z kopce a pak to tlačil zpátky. Výškový převýšení přes 100m. Inu přehozený fajfky na svíčkách jsou potvory... 8-)

Co tam je za značku těch aku? On je rozdíl Yuasa a nějaký noname...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#3 Příspěvek od Sandal »

Zkus sehnat aku který maj stejný rozměry ale větší kapacitu, respektivre sem dej rozměry aku a na něco se třeba narazí.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

ZdenekHQ píše:...
Znal jsem jednoho, co startoval motor Jawa 350 asi 3 km z kopce a pak to tlačil zpátky. Výškový převýšení přes 100m. Inu přehozený fajfky na svíčkách jsou potvory... 8-)...
Stačí počmárat izolátor měkkou grafitovou tužkou a nemusíš vůbec přehazovat fajfky. Jednomu takovýmu, co nechával blafat mašinu před vesnickým krámem jsme to jako kluci udělali. On aby nemusel nabíjet baterku, tak dvouválec "třipade" doma rozjel jak píšeš z kopečka, to mu to blaflo na dynamo samobuzením, dojel asi 2 kiláky k Jednotě, tam třipadu se záměrně zvednutým volnoběhem nechal stát na stojanu a šel si nakoupit. S nákupem sednul na mašinu, tašky pověsil na řídítka, shodil ji ze stojanu a hned ji roztroubil pryč. Samozřejmě od mašiny táhnul mrak dýmu z mixu s M2T, tak mu to kolikrát lidi šli chcípnout - a on to ojebal tím, že si překlemoval "bošárnu", takže nešla vypnout jen vytažením klíčku a chcípal tu motorku jen udušením přes rychlost. A když mu ji přesto někdo chcípnul třeba tím, že mu zavřel benzín do karbce, tak ji holt musel před krámem rozběhat. To vždycky odložil tašky na lavičku, dvakrát do mašiny drbnul a ona nějak blafla, občas uplácel i nás kluky kačkou na žvejkačku za rozstrčení. No a někoho z těch starších už to přestalo bavit, milýho strejca blokli ve frontě aby nemohl vyběhnout, vyšroubovali mu svíce a načmárali na izolátory cestičky z tuhy ... a to už nerozběhal - nakonec musel nechat nákup v sámošce a mašinu tlačit domů pěškobusem ... přesně jak popisuješ .
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#5 Příspěvek od passion »

No a pokiaľ už máš vape, môžeš fajky prehadzovať podľa ľubovôle. Tam pália vždy obe naraz. Kolegovia si doteraz myslia, že mi ich niekto iný prehodil druhý krát.
:lol:
Přílohy
vape.jpg

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#6 Příspěvek od jiri255 »

motory na benzín, naftu bych přeskočil, protože motor to má sice na elektřinu,ale má... problém je akorát s tím dojezdem a jde vlastně jen o cca 1,5km

Baterie jsou tam přesně tyto a nemyslím si, že jsou špatné nebo kdybych měl jiné (jiný výrobce/stejná velikost a kapacita), že by dojezd byl lepší.
https://www.avacom.cz/long-12v-9ah-olov ... f2-wp1236w
Hledal jsem, ale nikdo ve stejné velikost větší kapacitu nedělá tedy pokud jde o olověné.

V návodu od těch Aku baterií 20V 4Ah jsem našel, že max vybíjecí proud je 3,5A pokud je zapojím do série na 40V 4Ah můžu vybíjet 3,5A nebo 7A? Pokud to tedy bude potom paralelně spojené s těmi 36V 9Ah, jak to omezit, aby to s těch aku nebralo víc než (3,5 nebo 7A)?

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od ZdenekHQ »

Aha. :D

No tak hodně štěstí. On papír snese všechno...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#8 Příspěvek od Kremik »

No, je to takové trošku netypické řešení, ale konec konců proč ne? Pokud se to osvědčí, stejně to nakonec uděláš jinak, ale prozatím bych to vyzkoušel takhle:
Předpokládám, že před vyjetím budou všechny baterky plně nabité. Olova budou mít kolem 39V, Lionky v sérii kolem 42V. Připojíš je k olovu, ne na přímo, ale přes autožárovku z předních světlometů. Vlákno bude slabě žhnout a do olov potečou přibližně 2A. Po připojení bez zbytečného otálení vyjedeš. Při jízdě napětí na olověných baterkách klesne ke 36V a postupně bude pomalu klesat, proud z lionek trošku stoupne, to je žádoucí, ale 3,5A rozhodně nepřekročí, hádám že z nich poteče tak 2,5A. O to méně z olova poteče do motoru a tím tedy i déle vydrží. Pokud po cestě zastavíš, nic dramatického se neděje. Energie z lionek se bude přelévat do olova, ale to ničemu nevadí, sice tam budou nějaké nabíjecí ztráty, ale zase z těch lionek dostaneš víc, než kdybys to jel na jeden zátah (pokud bys to objel dřív, než se lionky vybijou). Jen v těch olovech už musí být trošku místa, aby se nepřebíjely, takže je dobré napřed pár km ujet, nebo v případě brzké zastávky lionky po čas stání odpojit. Přibližně po hodině a půl od připojení se lionky vybijou, ale určitě mají ochranné obvody, tak se vlastně jen samy odpojí. Energie z nich bude buď spotřebovaná v motoru, případná nevyužitá část bude v olovech připravena k využití. No a to je celé.
Tak šťastnou cestu a dej vědět, jestli jsi to doopravdy dojel :-)

P.S. No takhle - aby se lionky úplně vybily, muselo by jejich napětí klesnout ke 30V. Otázka, při jakém napětí to hlásí vybité olova. Náboj z lionek tedy nevyčerpáš asi celý. Ale to je možná jen ku prospěchu.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od ZdenekHQ »

Do těchto vozítek patří normální WET (mokrý, dolívací), ne nějaký VRLA. Ten akec dostává takovej záhul, že po pár vybitích je na vyhození.

Dřív se používal termín "trakční aku", ale to dnes už asi není moderní... :?
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#10 Příspěvek od Kremik »

Záhul to určitě bude, ale obecně se píše, že AGM se na tohle hodí víc než zaplavené elektrody. Sám posoudit nemohu, zatím jsem baterky takhle neždímal :-)

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#11 Příspěvek od rnbw »

VRLA/AGM baterii je viac druhov. General purpose, high rate, deep cycle...

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ten motor si pod zátěží klidně vezme 20A, takže už jen napojení přes fastony je odvážný, nehledě na to, co se protopí na vnitřním odporu aku.

Znám LONG, znám Yuasu. Je to sakra rozdíl, i když na první pohled jsou stejný.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#13 Příspěvek od rnbw »

Zaujimave, ze tento LONG je iny ako predavali v GME - ma ine logo. Ten z GME bol uplna sracka. Tento som videl aj v UPS APC od vyroby a nebolo to uplne najhorsie. Lepsie ako Vision, ale horsie ako CSB.

Uživatelský avatar
jiri255
Příspěvky: 168
Registrován: 18 dub 2013, 02:00

#14 Příspěvek od jiri255 »

Ta žárovka má 12V 55W nespálí ji těch 42V? a mám ještě dotaz, jestli by šlo tu žárovku nahradit případně něčím jiným třeba nějakým odporem více odpory nebo ...?
O to, že potečou do olova jen ty 2A se postará ta žárovka, takže kdybych to udělal nějak viz nákres jestli to tak mám správně, navíc jsem objevil problém se zapojením žárovky jednou by svítila z lion podruhé z olova takhle z dvojitým spínačem by svítit měla až při zapnutí?
No a jak vyjedu na tom olovu bez lionek, tedy začne olovu klesat napětí, po chvíli vypínačem připnu ty lionky část půjde do motoru a část do olova?
Když ten motor bere +/- 15 až 20A, tak se to nebude snažit to stejné vytáhnout z lionek?
Co jsem měřil, tak napětí klesne na olovu na cca 33V a pak to baterky odpojí.
Přílohy
baterie.jpg
Naposledy upravil(a) jiri255 dne 07 črc 2020, 21:08, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#15 Příspěvek od Kvicala_r »

Nespálí, bude na ní totiž jen rozdíl napětí těch dvou AKU :) A zapojená bude v "serii" s LiIon
Přílohy
aku.jpg

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“