Pájka pro alternátory
Moderátor: Moderátoři
Pájka pro alternátory
Zdravím! Můžete prosím poradit vhodnou pájku pro pájení v alternátoru? Tj. vyšší provozní teploty, vyšší proudové zatížení. Vím, že by měla být se stříbrem. Ale nevím, jaký obsah by měl být. Klidně konkrétní odkaz, prosím.
Děkuji!
Děkuji!
Záleží, jestli to chceš dělat profi, nebo provést jednu opravu. Generálkoval jsem 120A alternátor, kde jsem měnil diodový blok, regulátor a ložiska a vývody vinutí jsem pájel tak, že jsem očištěné místo omotal Cu drátky z licny a pak procínoval normální SnPb60. Altík jezdil dalších 6 let do prodeje auta bez problémů. V dávnější minulosti jsem taktéž pájel obyč. pájkou v altíku do Žigula, do Škoda 120 a do Audi 80 a vše taktéž běhalo až do prodeje těch aut OK. Takže bych to neviděl zase tak extra háklivé. V tom 120A altíku to v originále nebylo pájené, ale bodované.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Já jsem dělal jednou kamarádovi alternátor do Hondy Fireblade 1000.
Moc to nevydrželo, koupil si potom nový stator.
Ale je pravda, že mě tenkrát nenapadlo to otuplovat drátkem.
Jinak v dobách minulých jsem docela často pájel v alternátorech (tenkrát ještě Š706, Liaz 100/110 apod.), nepamatuju nějaké výrazné problémy.
Moc to nevydrželo, koupil si potom nový stator.
Ale je pravda, že mě tenkrát nenapadlo to otuplovat drátkem.
Jinak v dobách minulých jsem docela často pájel v alternátorech (tenkrát ještě Š706, Liaz 100/110 apod.), nepamatuju nějaké výrazné problémy.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
On asi myslel či nieje lepšie použiť napr. Sn96Ag4 ("bezolovo"). Vyššia teplota tavenia. Ale tiež si myslím že omotať drôtom a klasika SnPb vydrží. Lebo ako píšu kolegovia - na 200 °C sa alternátor nedostane (nerátam nejakú poruchu).
Mne osobne sa najlepšie pracuje z Sn60Pb38Cu2. Ale to je na každom - 100 ľudí - 100 chutí.
Mne osobne sa najlepšie pracuje z Sn60Pb38Cu2. Ale to je na každom - 100 ľudí - 100 chutí.
Bezolovo ma sice vyssiu teplotu tavenia ale je to tiez rapidne krehkejsi material, rychlejsie starne takze toto by som tam urcite nedaval... Preco myslis ze v dnesnej bezolovnatej dobe kopa pristrojov trpi na studene spoje uz po par rokoch a napriklad v leteckej technike je bezolovo vyslovne zakazane? ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Přesně tak. A přesně tu samou, co máš ty, mám taky. Super. Díky moc.lopez píše:On asi myslel či nieje lepšie použiť napr. Sn96Ag4 ("bezolovo"). Vyššia teplota tavenia. Ale tiež si myslím že omotať drôtom a klasika SnPb vydrží. Lebo ako píšu kolegovia - na 200 °C sa alternátor nedostane (nerátam nejakú poruchu).
Mne osobne sa najlepšie pracuje z Sn60Pb38Cu2. Ale to je na každom - 100 ľudí - 100 chutí.
Díky všem!
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Ono docela závisí na tom, co pájíš. Jestli masivní měděné dráty, tak na ně byla pájka s trochu jiným složením než Sn60, protože klasická eutektika má údajně horší trvanlivost spoje. Pokud má spoj vydržet vyšší teploty, používala se tuším Sn30PbZn. Akorát že obě zmíněné pájky vyžadují kvalitní prohřev spoje a jsou dost křehké, na rozdíl od 60/40 a podobných BEZ stříbra.
Pájka s obsahem stříbra obvykle v takovém případě nic nevylepší...
Pájka s obsahem stříbra obvykle v takovém případě nic nevylepší...
Curvetraceristé všech zemí spojte se!