Vojenská elektrocentrála ZB5Ac 1kVA

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

Vojenská elektrocentrála ZB5Ac 1kVA

#1 Příspěvek od ok1hga »

dneska jsem sháněl pro kamaráda dokumentaci od vojenské elektrocentrály ZB5Ac 1 kVA.
A aby z toho měli něco i uživatelé bastlírny, dávám to i sem . . .
zdroj:
https://ulozto.cz/file/1VnsdvYAyCHJ/nav ... la-1-1-rar#
nebo tady to samé:
https://ulozto.cz/hledej?q=n%C3%A1vod%2 ... 3%A1la.rar
Přílohy
ZB5Ac elektricke schema.jpg

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od ZdenekHQ »

U Bílovic byl zrušenej vojenskej objekt a motorkáři tam dělali srazy. Můj úkol byl něco jim tam zahrát. A měli tam nějakou podobnou potvoru, protože elektrika byla odpojená.

Kdykoliv zaplo chlazení piva, centrála se podtočila a mně zhaslo CD. Nakonec jsme na střídačku hráli a chladili.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Cowley
Příspěvky: 3087
Registrován: 04 úno 2005, 01:00

#3 Příspěvek od Cowley »

To bylo pěkné "Cool CD" :)

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od ZdenekHQ »

To byl Technics SL-PG460 bratru za 6000Kč. Nebyl jaksi stavěnej do polních podmínek v minulém století. :D
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Tak hlavně žádná centrála nemá ráda kolísavou zátěž v řádu desítek % jejího výkonu s výkyvem trvajícím půl vteřiny až vteřinu, obzvlášť pokud to je zdroj s bombenfest mechanickým odstředivým regulátorem. A chlazení s kompresorem je přímo ukázkovou zátěží s prudce kolísavým odběrem - stačí mít v autě puštěnou klimu a pozorovat při stání na místě displej ukazující okamžitou spotřebu, jak na něm budou lítat čísla podle toho, jak bude/nebude kompík klimy tlačit. A to je tam přímá mechanická vazba na spalovací motor, řízenej relativně rychlou elektronikou - když si vezmeš obrácenej druh vazby, tj. řídící vazba mechanická a výkonová elektrická, nesmíš se divit, že po náběhu kompresoru začala centrála na několik vteřin koktat a další připojený spotřebiče nějak hlídající napájecí napětí buď napěťově, nebo i kmitočtově z toho vyskákaly radostí z pixly ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#6 Příspěvek od PCmaniac99 »

Joo nedávno jsem byl u známého, že mu nějak blbne domácí centrála. (problém s palivem)

Je to stacionární 2 válec s el. startérem a na zdi je elektronika která hlídá síť a hlídá výstup centrály a připojuje RD při výpadku. Zkusili jsme funkční test, a připojit RD se tý bedně na zdi povedlo až na druhej pokus, při prvním málem zdechla centrála a elektronika zase RD odpojila. Že prej to asi bude dělat to tepelný čerpadlo na střeše. Když jsem viděl domácí rozvaděč za kterej by se nemusela stydět fabrika a domácí servrovnu, tak jsem mu vysvětlil že celej barák nemůže naráz připojit na centrálu, chtělo by to nějaké zpožďovací stykače a některé zbytečné věci vůbec centrálou nekrmit.

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#7 Příspěvek od palmalsport »

Tak toto považuji za NZ. :D
Přílohy
Výstřižek.JPG

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od kulikus »

Po sepnutí jističe spadlo napětí na pár Voltů. Byl vadný odrušovací kondenzátor TESLA. Vykazoval zkrat mezi vodiči. Provizorní oprava spčívala v jeho vyřazení a překlenutí.

Uživatelský avatar
foxrider
Příspěvky: 805
Registrován: 28 zář 2013, 02:00
Bydliště: Praha- východ

#9 Příspěvek od foxrider »

palmalsport: Podobného krasavce 6S160 (nevím už jestli s turbem nebo bez) jsme měli v Nymburce ve škole jako nouzový zdroj. Byl ovšem mimo provoz - prý zadřený. Spouštění měl elektrickým startérem ze čtyřech serioparalelně zapojených traktorových baterií.
Pak jeho trochu větší bráška (6S275? - ten mám pocit že měl turbo) byl zase tady v Kovohutích jako nouzový zdroj pro "dojetí výroby" kdyby vypadlo napájení. Ten měl spouštění stlačeným vzduchem, vedle byla obrovská tlaková láhev a vysokotlaký kompresor (cca 20atm).

Bohužel ani jeden jsem neměl možnost vidět v chodu tak tady aspoň je jedno cizí video ze zkoušky chodu jejich ještě většího brášky:

https://www.youtube.com/watch?v=sihavpkjHPs :D

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#10 Příspěvek od palmalsport »

Tak tento NZ, je v provozu cca 50 let.
No prostě paráda. Za tu dobu neměl žádnou závadu. Ano startování stlačeným vzduchem. :D

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#11 Příspěvek od sinclair »

Škoda, že od toho agregátu na fotce, není fotka rozvaděče. Případně ještě otevřeného. U těchto agregátů se buzení řídí transduktory?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

foxrider píše:palmalsport: Podobného krasavce 6S160 (nevím už jestli s turbem nebo bez) ...
S turbem by měl označení KSxxx (to "K" je jako Kompresor). Celej ten systém označování byl poměrně promakanej, první písmeno "K" označovalo přeplňování, když tam nebylo, byl to motor s atmosférickým plněním, další číslo označovalo počet válců, písmeno "S" byl "stojatej", "V" zas "vidlicovej", "L" "ležatej", nevím jestli existoval nějakej invertní (hlavama válců obrácenej dolů), následující kombinace čísel bylo v mm vyčíslený vrtání válců a poslední skupina písmen označovala přesný určení - PN byl "pohon nouzový", DR byl "drážní" atd. V principu to bylo hodně podobný například Kryšpínovu systému označování hnacích drážních vozidel.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#13 Příspěvek od Celeron »

A jak byl Karle označenej trofejní italskej ponorkovej DR3 z první světový? Co vím, tak ho LGK Göringwerke, a. s. Hradec Králové, (ČKD Plotiště) vyrábělo ještě v druhý půlce 80-tých let. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Nevím, tuhle historii mi zatajili ... :lol: :lol: :lol:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
foxrider
Příspěvky: 805
Registrován: 28 zář 2013, 02:00
Bydliště: Praha- východ

#15 Příspěvek od foxrider »

EKKAR: To "K" platilo pro drážní motory. Zde se používaly motory které měly místo K-čka na začátku označení na konci - PN nebo PV (přeplňování nízkotlaké a nebo přeplňování vysokotlaké).
Jsem si vzpomněl že ten v Kovohutích co tam měli jako nouzový zdroj pro napájení pecí aby "nezamrzla" vsádka nebo pro dokončení lisovacího pochodu při lisování polotovarů z rozžhaveného ingotu (tzv."čepu") byl s turbem, a měl označení 6S275PN

Třeba tlačné remorkéry co vozily uhlí do Chvaletic měly dva motory 6L150PV L= lodní motor, DR = drážní motor
Tyto motory vyráběla ŠKODA i ČKD, označení je asi kus z jednoho a kus z druhého podniku.
V ŽOSce jsem o tom měl v šuplíku knížku - "Údržba a opravy československých naftových motorů" kde bylo to označení vysvětleno podrobněji.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“