Pila Parkside
Moderátor: Moderátoři
Pila Parkside
Nevín si rady se zapojením motoru okružní pily Parkside. Byl přerušený stator z hliníku, nechal jsem jej převinout z mědi a nyní nemohu motor rozběhnout. Rotor je dobrý, měren ma magnetickém jádru a kolektor není opálený. Ať jsem zapojil jakoukoliv kombinaci vinutí motor jen vrčí, ale nerozběhne se. Mechanicky jde lehce, nikde nedře stator s rotorem. Vyrušil jsem i pozvolný rozběh a zkouším přes 1000W těleso. Dokonce jsem i otočil stator v pouzdru ( jednou vývody k uhlíkům, podruhé vývody statoru k pile) výsledek stejný. Poradí někdo, kde dělám chybu?
Je převinutý stator vzhledem ke komutátoru správně natočený? Magnetické póly (S-J), vytvořené statorem a rotorem musí být vůči sobě o nějaký úhel natočené, aby vznikl moment, kterým se snaží opačné pólové dvojice přitáhnout - a tím rotorem pootočí. Prostřednictvím komutátoru však po pootočení rotoru začne protékat proud následující cívkou vinutí rotoru, což vytvoří novou vzájemně natočenou pólovou dvojici, atd. a motor se otáčí.
Točivý moment nevznikne, pokud jsou póly vytvořené vinutím statoru a kotvy přímo "proti sobě" - pak motor (při střídavém napájecím napětí) jen vrčí, ale nepohne se - a pokud ho v této situaci zkusíš postrčit, dokonce se tomu bude bránit.
Samozřejmě taky musí být správně orientované cívky statoru, aby vzájemně vytvořily magnetické póly statoru. To jsi asi (podle těch nákresů) vyzkoušel...
Točivý moment nevznikne, pokud jsou póly vytvořené vinutím statoru a kotvy přímo "proti sobě" - pak motor (při střídavém napájecím napětí) jen vrčí, ale nepohne se - a pokud ho v této situaci zkusíš postrčit, dokonce se tomu bude bránit.
Samozřejmě taky musí být správně orientované cívky statoru, aby vzájemně vytvořily magnetické póly statoru. To jsi asi (podle těch nákresů) vyzkoušel...
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
To se mi tak nezdá......! S tím jsem se ještě nesetkal. Když to jenom vrčí tak po chvíli by se z toho zakouřilo když chybí protinapětí otáčející se kotvy. To musí brát proud jak prase. I kdyby byla kotva v háji tak by nebyla celá, ale v určitém místě by se to rozjelo i za cenu ohňostroje na komutátoru. Ale roztočilo by se to. Malůvky jsou krásné, ale... opravdu máš rotor zapojený mezi budící cívky? Mi to tak říká, že né. Jinak fakt nevím. Ještě upozorním, že statorové cívky musí být zapojené v "sérii" tak jako by to byla jedna cívka.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Při převíjení statoru u seriového motoru je nutné dodržet nejen průměr vodiče, počet závitů ale také směr vinutí. V případě, že nevíš jsestli byl směr dodržen vyzkoušej motor rozbíhat nezatížený na malé napětí jak píše jardafiala. Já bych navíc vyzkoušel rotor do série s jednou cvíkou- kam se to točí? Pak s druhou cívkou.Začátky a konce vinutí zapojit tak aby točení zůstalo a nemagnetovalo to proti sobě. Na jednu cívku přes trafo 230/24Vac možná budeš muset do rotoru strčit. Musí se to točit pomalu a pravidelně. Když né je v háji rotor.
Také pro první nástřel je možné u rotoru měřit dvě lamely vedle sebe, měl by být pořád stejný odpor. Závitový zkrat takto sice nenaměříš ale totální propálení nebo přepálení ano. Podle toho co jsi zkoušel tak to vypadá na ten rotor.
Netušil jsem, že se vrátil Al na vinutí motorů. To byla záležitost hlavně DDR. Shořelo všechno.
Luboš
Také pro první nástřel je možné u rotoru měřit dvě lamely vedle sebe, měl by být pořád stejný odpor. Závitový zkrat takto sice nenaměříš ale totální propálení nebo přepálení ano. Podle toho co jsi zkoušel tak to vypadá na ten rotor.
Netušil jsem, že se vrátil Al na vinutí motorů. To byla záležitost hlavně DDR. Shořelo všechno.
Luboš
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5
Ano máš pravdu, že při náhradě Al za Cu je možné jít z průřezem dolů. To jsem přehlédl.
Změnu průřezu asi vošéfoval ten kdo to motal. Soustředil jsem se na bezpečný systém testování seriového motoru, který je správný , takto to nemůže nikomu nafackovat, neskáče to po stole a nevyráží jističe. Některé výkonnější motory je lépe zkoušet na 48Vac. Také ti to ukáže napálený rotor který škube nebo se vůbec neroztočí.
Protože odzkoušel všechny kombinace vinutí vidím to na rotor.
Luboš
Změnu průřezu asi vošéfoval ten kdo to motal. Soustředil jsem se na bezpečný systém testování seriového motoru, který je správný , takto to nemůže nikomu nafackovat, neskáče to po stole a nevyráží jističe. Některé výkonnější motory je lépe zkoušet na 48Vac. Také ti to ukáže napálený rotor který škube nebo se vůbec neroztočí.
Protože odzkoušel všechny kombinace vinutí vidím to na rotor.
Luboš
- hajeklubos
- Příspěvky: 447
- Registrován: 01 kvě 2008, 02:00
- Bydliště: Praha 5