![Obrázek](https://obrazky.odkarla.cz/fd/05/elektromotor-mez-nachod-j22sf113/1080x1080/elektromotor-mez-nachod-j22sf113_0.jpg)
Magnetofonová nostalgie (odděleno)
Moderátor: Moderátoři
Dobrá poznámka, je to bohužel už novější 22SF113. Ten starší model mám ze sešrotované B4 ANP220. Tento vadný kus je aktuálně ještě slabší, než starší model.
Zkusím to ještě rozpojenou dvoucívkovou sluchátkovou vložkou. Jedna cívka jako vysílač signálu z TG, druhá jako přijímač.
Sundám rotor a půjdu dokola po pólech statoru. V místě, kde je případný závitový zkrat, by se teoreticky mohl měřitelně změnit magnetický přenos, přes ten zkratem postižený pól.
Zkusím to ještě rozpojenou dvoucívkovou sluchátkovou vložkou. Jedna cívka jako vysílač signálu z TG, druhá jako přijímač.
Sundám rotor a půjdu dokola po pólech statoru. V místě, kde je případný závitový zkrat, by se teoreticky mohl měřitelně změnit magnetický přenos, přes ten zkratem postižený pól.
Rotor je klec zalitá hliníkem, tam snad chyba být nemůže.
Ale jestli je stator zapojený třífázově do trojúhelníka, tak by "póly" byly po 60°.
Pokud by bylo něco špatně, tak by to bylo vidět na posunu fáze kondenzátorové větve, ale také na odporu mezi fázemi. Ten by měl být pro všechny kombinace vývodů stejný.
Tohle mi spíš připadá, jako jedna přerušená cívka, ale na to by snad Leoš přišel ?
Ale jestli je stator zapojený třífázově do trojúhelníka, tak by "póly" byly po 60°.
Pokud by bylo něco špatně, tak by to bylo vidět na posunu fáze kondenzátorové větve, ale také na odporu mezi fázemi. Ten by měl být pro všechny kombinace vývodů stejný.
Tohle mi spíš připadá, jako jedna přerušená cívka, ale na to by snad Leoš přišel ?
Motorek je zapojený do Δ, má tři vývody.
Nejenže není takový hňup a přišel by na přerušený vinutí, nebo výrazně odlišný odpor od jiného motorku.
S jedním přerušeným vinutím by se ten motorek těžko roztáčel, že. Protože vidlák tak úplně nevěřil Fluku 87-IV, tak dokonce vytáhl i starý wattmetr - motorek má při 125V elektrický příkon něco málo přes 6W, což by snad odpovídalo štítkovému výkonu 3W, co má motor natištěn.
Vinutí je z drátu sotva 0,2, což je vzhledem k tomu příkonu adekvátní. Jestli tam je někde jeden-dva zkratované závity, tak už vzhledem k výkonu toho motorku a odporům vinutí i toho závitu nakrátko, se to nemůže projevit nějakým čouděním z vinutí. To je blbý. Závit nakrátko asi způsobí deformaci točivého pole a výsledek je snížený krouticí moment. Asi.
Mám taky podezření, jestli se vlivem odstředivých sil něco nestalo s tím, co je zalito v rotoru. Když motorek nechám zapnutý a zastavený rukou, tak asi ve dvou polohách je cítit, jakoby měl menší "sílu", než v jiných.
To ale může být "najetím" na opožděné póly - od vinutí, napájeného přes kondenzátor.
Stejně je to zajímavý, že si celá mechanika B4 vystačí s 3W motorkem, zatímco B5 už má trafomotory okolo 25W /samotný motor B100 má výkon 15W/ a B7-B11x dokonce 40W.
Klidový odběr nevybuzené, běžící B400 s dobrým motorem je 15W /trafo+motor/ a s vybuzením na 4V/4R vzroste na 25W.
Nejenže není takový hňup a přišel by na přerušený vinutí, nebo výrazně odlišný odpor od jiného motorku.
S jedním přerušeným vinutím by se ten motorek těžko roztáčel, že. Protože vidlák tak úplně nevěřil Fluku 87-IV, tak dokonce vytáhl i starý wattmetr - motorek má při 125V elektrický příkon něco málo přes 6W, což by snad odpovídalo štítkovému výkonu 3W, co má motor natištěn.
Vinutí je z drátu sotva 0,2, což je vzhledem k tomu příkonu adekvátní. Jestli tam je někde jeden-dva zkratované závity, tak už vzhledem k výkonu toho motorku a odporům vinutí i toho závitu nakrátko, se to nemůže projevit nějakým čouděním z vinutí. To je blbý. Závit nakrátko asi způsobí deformaci točivého pole a výsledek je snížený krouticí moment. Asi.
Mám taky podezření, jestli se vlivem odstředivých sil něco nestalo s tím, co je zalito v rotoru. Když motorek nechám zapnutý a zastavený rukou, tak asi ve dvou polohách je cítit, jakoby měl menší "sílu", než v jiných.
To ale může být "najetím" na opožděné póly - od vinutí, napájeného přes kondenzátor.
Stejně je to zajímavý, že si celá mechanika B4 vystačí s 3W motorkem, zatímco B5 už má trafomotory okolo 25W /samotný motor B100 má výkon 15W/ a B7-B11x dokonce 40W.
Klidový odběr nevybuzené, běžící B400 s dobrým motorem je 15W /trafo+motor/ a s vybuzením na 4V/4R vzroste na 25W.
Nějak nám nedošla jedna věc: při mezizávitovém zkratu v jednom vinutí by se přece motor musel roztočit i bez kondenzátoru v důsledku různých fázových posuvů proudů vinutími. A vždy bez dopomoci stejným směrem.
Motorek by v tom případě ale žral rozhodně víc, než těch 6 W.
Co kdybys přehodil rotor z jiného motorku? Aspoň bys věděl, jestli má smysl ho počítat mezi příčiny.
Pardon, neviděl jsem, že už to tu 6 minut je.
Motorek by v tom případě ale žral rozhodně víc, než těch 6 W.
Co kdybys přehodil rotor z jiného motorku? Aspoň bys věděl, jestli má smysl ho počítat mezi příčiny.
Pardon, neviděl jsem, že už to tu 6 minut je.
Ano, tu záměnu statoru/rotoru mám v plánu udělat.
K dalšímu, novému motorku se dostanu až v pondělí. Je v jiném skladě, kam je o víkendu blbý přístup. Nechce se mi znova demontovat motorek z již seštelovaného stroje, zkusím to s jiným.
Dám vědět.
P.S.: bez kondenzátoru postižený motorek stojí, vrní, nejeví sebemenší ochotu se točit. Ale naplno a s celkem dobrým švunkem se roztočí už s jedním 2,2uF MKP kondem.
Druhem kondenzátoru /MP-MKP/ to určitě není. Ve stroji jsou teď MKP, naaranžované do vykuchané krabice od MP a jiný motorek s nimi táhne výborně.
K dalšímu, novému motorku se dostanu až v pondělí. Je v jiném skladě, kam je o víkendu blbý přístup. Nechce se mi znova demontovat motorek z již seštelovaného stroje, zkusím to s jiným.
Dám vědět.
P.S.: bez kondenzátoru postižený motorek stojí, vrní, nejeví sebemenší ochotu se točit. Ale naplno a s celkem dobrým švunkem se roztočí už s jedním 2,2uF MKP kondem.
Druhem kondenzátoru /MP-MKP/ to určitě není. Ve stroji jsou teď MKP, naaranžované do vykuchané krabice od MP a jiný motorek s nimi táhne výborně.
Ano, porovnával jsem to s hodnotami zaručeně dobře táhnoucího motorku. Je to rozdílné méně, než na 2% co do ss odporu, tak indukčnosti vinutí.
Závit nakrátko v některém vinutí, by se asi měl projevit minimálně změnou Q těch cívek, ale nic takového se neděje.
Nemám k dispozici lepší můstek, než je zcejchovaný BM498. Mám ale vyzkoušený, že Q různých indukčností i kapacit, je i na něm poměrně dobře rozlišitelné.
Je dost naprd, že nejde nedestruktivně rozpojit jednotlivé cívky.
Závit nakrátko v některém vinutí, by se asi měl projevit minimálně změnou Q těch cívek, ale nic takového se neděje.
Nemám k dispozici lepší můstek, než je zcejchovaný BM498. Mám ale vyzkoušený, že Q různých indukčností i kapacit, je i na něm poměrně dobře rozlišitelné.
Je dost naprd, že nejde nedestruktivně rozpojit jednotlivé cívky.
Ložiska se projeví dřív po navlečení řemínku. Bez něj může mít motorek hladký chod i doběh. Jestli ale nemá sílu běžet bez mechanické zátěže, je chyba jinde.
Všichni jen hádáme, protože mimo ta jednostranně přidřená futýrka, která se projeví až tahem řemínku, a zavrtanou patní kuličku jsme nikdy jiný mechanický problém s těmito motorky nezaznamenali.
Je to asynchronní motorek, čili zbývá kotva, přesněji zvětšení odporu kotvy nakrátko mikrotrhlibkami v odlitku, ale o tom jsem jen kdesi četl, ještě jsem takový rotor taky neviděl.
Všichni jen hádáme, protože mimo ta jednostranně přidřená futýrka, která se projeví až tahem řemínku, a zavrtanou patní kuličku jsme nikdy jiný mechanický problém s těmito motorky nezaznamenali.
Je to asynchronní motorek, čili zbývá kotva, přesněji zvětšení odporu kotvy nakrátko mikrotrhlibkami v odlitku, ale o tom jsem jen kdesi četl, ještě jsem takový rotor taky neviděl.