Alternátor Valeo - pustupný pokles napětí po zahřátí

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#46 Příspěvek od EKKAR »

Jděte do Brusele i s celou vaší imprdelancí při vyší frekvenci - kolikpak tam asi těch Jindrů indukčnosti bude PŘI MEZIZÁVITOVÝM ZKRATU = spojení SOUSEDNÍCH ZÁVITŮ??? Nechápu proč furt uvažujete jako zdroj celej alternátor, když celou dobu probíráme možnost sčudnutí nikoliv vnějším přetížením, ale mezizávitovým zkratem ve vinutí statoru. Pochopte konečně, že ten zkrat UVNITŘ VINUTÍ se bude chovat úplně jinak než zkrat na výstupních svorkách - už jen proto, že to je minimální impedance zkratující uvnitř část celýho vinutí a nebudou se nikam přičítat další složky jako dynamickej odpor diod a odpor/imprdelance zbytku vinutí a přívodů k němu. V tom zkratovaným závitu to prostě poteče jak trafopáječkou natvrdo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#47 Příspěvek od renda15 »

Promiň, ale přestávám rozumět řeči tvého kmene a myslím, že nejsem sám.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#48 Příspěvek od Maxipes_ »

Skutečnost, že jsou jednotlivé závity vinutí statoru v každé fázi "zapojeny" do série uznáš?, že do zkratu na výstupu (s cizím buzením naplno) dá alternátor zkratový proud stejný (nebo velmi podobný) jako svůj jmenovitý taky uznáš?, tak proč by měl jedním závitem nakrátko téct větší proud než celým vinutím nakrátko?, diody na to nemají vliv, jsou v sérii s vinutími a kdybys odebíral rovnou střídavý 3-f proud před usměrňovačem, tak z toho do zkratu taky víc nedostaneš.

Jasně, poteče tam proud jako trafopáječkou (tam teče asi 100 A, kdysi jsem to měřil ručičkovým klešťákem), ale menší, třeba kolem 30 A u devadesáti-ampérového altíku.

P.S. ještě bych to zkusil přirovnat ke zvonkovému trafu, které vydrží trvalý zkrat sekundáru, myslíš, že kdyby se mu schválně udělal zkrat jednoho závitu sekundáru, že kvůli tomu shoří?, třeba ne celé, ale aspoň ten závit nakrátko?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#49 Příspěvek od EKKAR »

Zkus to, uvidíš - udělej si na trafu závit nakrátko ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#50 Příspěvek od Kremik »

Pánové, Ekkar má tentokrát pravdu. Když to napíšu hodně stručně, energie z magnetického obvodu alternátoru je schopná vytvořit ve vinutí magnetomotorické napětí o určité velikosti ampérzávitů. Víc ani ťuk. Proud se tak podělí počtem závitů cívky, a vinutím poteče maximální proud, na který je dimenzované. Pokud však dojde k mezizávitovému zkratu, tyto ampérzávity už nepotečou celým vinutím, ale jen jeho částí, čímž samozřejmě dojde k překročení proudu, na který je vodič ve vinutí dimenzován.

Můžete si to představit i jnak. Pokud altík pracuje do zkratu, je jedno jestli jsou jednotlivé závity cívky zapojeny sériově (tedy běžné vinutí), nebo paralelně (tedy jeden závit o velkém průřezu).
Pokud však u běžného vinutí dojde k mezizávitovému zkratu, proud snadněji projde tímto zkratem, než by se tlačil přes diody, regl, baterku. V činnosti tedy bude převážně jen zkratovaná část vinutí, což je totéž, jako bychom zmenšili průřez našeho myšleného jediného závitu. Tím v něm vzroste proudová hustota se všemi účinky s tím spojenými.
Takže bude kouř...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#51 Příspěvek od EKKAR »

Jenže jim to nevysvětlíš, voni si furt pomelou svou s maximálním výstupním proudem celýho alťasu. Ne a ne a nedocvakne jim ani to, proč ža se vlastně všecky jen trošku výkonnější elektromotorky nebo trafa "vyvařujou" v laku respektive v impregnačním kompoundu - že to je hlavně proto, aby se zpevnily jednotlivý závity, který by se jinak vibracema dřely o sebe tak dlouho, až by si prodřely právě mezi závitama izolaci, načež samozřejmě následuje únik pracovního média a přímej přechod do režimu smradystor dymówy ... Jsou jak Fedrblb, furt melou jedno a nechápou, že jsou hodně velkej "kapánek" mimo - ale blbec je Ekkar, protože tvrdí něco jinýho ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#52 Příspěvek od Kremik »

Já zas nedovedu pochopit, jak ty altíky vydrží takový léta prakticky s nechráněným vinutím. Někteří se brodí tak, že celý alťas je zalitej bahnem, pak to jen vystříkaj vapkou a alťas jede normálně dál. Vsechno ostatní v autě bývá docela slušně zatěsněné a zakrytované, jen vinutí alťasu na mě čumí jen tak ledabyle schované za hrubou mřížkou...
Ale žádná porucha alternátoru mě opravdu zatím nepotkala. Asi ten lak podceňuju :)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#53 Příspěvek od EKKAR »

On už to drahně let není jen tak nějakej lak, ale speciální polymerovej kompound, kterej drží dlouho relativně pružnej a zároveň pevnej - aby neodprejsknul ani při extrémním zatížení. Dobře zaimpregnovaný vinutí se prakticky nedá rozmotat a i ve vypáleným stavu je na vyrvání kolikrát potřeba hever nebo jiná pomůcla. Profesionální impregnační kompoundy mají navíc zvětšenou tepelnou vodivost, takže usnadňujou ochlazování vinutí vedením tepla z vnitřku vinutí k vnějšímu povrchu i k jádru. Ale samozřejmě nic nevydrží zásah blbce, zlej úmysl nebo i nešťastnou náhodu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#54 Příspěvek od Maxipes_ »

Udělal jsem pokus, s tím zvonkovým trafákem. Sekundár do zkratu (do multimetru na rozsahu 20 A AC) dá 1,1 A. Navinul jsem pro jistotu dva závity lankem asi 0,75 mm² (což je o hodně větší průřez než má sekundární vinutí), proud zase do multimetru 0,33 A, což si vysvětluji hodně malým napětím na ty dva závity 0,06 V, takže se uplatnil odpor bočníku v měřáku, odpor měřících kabelů a přechodový odpor, ale zkusil jsem zkratovat ty dva závity malým kouskem tenké licny a ani tady se neprojevil tepelný účinek proudu, který by nějak převyšoval ten jeden ampér z celého vinutí.
Škoda že už nemám 70-ti ampérovej altík ze stodvacítky (kdysi jsem ho někomu věnoval), udělal bych průkaznější pokus.

P.S. vinutí statoru alternátoru v autě je tak málo zakryté kvůli chlazení, ale dělají se i kapalinou chlazené alternátory a u těch to asi bude zakryté líp.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#55 Příspěvek od Maxipes_ »

Změřil jsem, jaký proud vydrží ta použitá licna, i když byla o hodně tenčí než licna s běžného kabelu 3 x 1,5 mm², tak se rozžhavila až při 5,01 A a za asi 2 s se přepálila.
Už jsem si objednal klešťový měřák, abych mohl měřit přesněji, bez nežádoucích odporů v měřeném obvodu.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#56 Příspěvek od Kremik »

A tím trafákem chceš popřít co, že když transformuješ napětí dolů, že se zvedá proud?
O tom se snad nepochybuje ani na základce...
Tam těch závitů namotej víc, ne? :-)

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#57 Příspěvek od Maxipes_ »

Nechci popřít nic, chci naopak dokázat, že jedním (dvěma) závity nakrátko nepoteče větší proud než celým sekundárním vinutím do zkratu.

Tady vůbec nejde o transformátor, akorát nemám volný alternátor, abych to mohl zkusit s ním, ale není moc podstatné, jestli se střídavé magnetické pole v jádru budí rotujícím rotorem nebo primárním vinutím trafa napájeným střídavým proudem.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#58 Příspěvek od Kremik »

Tak obecně mezizáviťák nemusí být jen mezi sousedními závity, to se může šlusnout klidně třeba přes půl vinutí. Ale nic nenamítám :)

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#59 Příspěvek od BOBOBO »

Ano psíku , myslí ti to správně .

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#60 Příspěvek od sr71 »

Tak ten alternátor o kterém píšu o dva pøíspìvky výše, už definitivnì skonèil. Ještì jsem to blíže nezkoumal ale pøedpokládám že asi odešel usmnìròovaè. Bìhem jízdy zaèala blbnout elektrika, po odstavení auta se totálnì vybila baterie, podle mì pøes proražený usmnìròovaè, protože je i dost vyhøátý ten hlavní plus kabel u alternátoru který vede pøedpokládám pøímo na plus baterie. Ten kabel budu muset taky vymìnit.
U alternátoru je asi nejjednodušší a nejlevnìjší varianta sehnat nìkde v inzerci použitý jiný za pár stovek než øešit nìjakou opravu stávajícího.
Jen by mì zajímalo, když se prorazí "ty správné" diody v alternátoru tak jde baterie natvrdo do zkratu ne? Pøijde mì to dost nebezpeèné, divím se že tøeba v tomto pøípadì který popisuju to skonèilo bez nìjakých vìtších "efektù"
8O

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“