Stavba elektrokola, jaký motor je vhodný?
Moderátor: Moderátoři
takže takové ty klasické motory v elektrokolech, napø.
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1 ... redni-kolo
jsou jakoby stejnosmìrné? (doteï jsem si myslel opak). Takže ta øídící jednotka, zjednodušenì øeèeno, obsahuje elektronický komutátor. Toèil by se takový motor pøi napájení støídavinou? (napøímo bez regulátoru) U regulátorù k tìmto motorùm se uvádí typ: sinus nebo obdelník, http://www.szbaf.com/en/components/comp ... 250sn.html
pøedpokládám asi výstup, jaký je praktický rozdíl jestli se bude napájet sinusem nebo obdélníkem?
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1 ... redni-kolo
jsou jakoby stejnosmìrné? (doteï jsem si myslel opak). Takže ta øídící jednotka, zjednodušenì øeèeno, obsahuje elektronický komutátor. Toèil by se takový motor pøi napájení støídavinou? (napøímo bez regulátoru) U regulátorù k tìmto motorùm se uvádí typ: sinus nebo obdelník, http://www.szbaf.com/en/components/comp ... 250sn.html
pøedpokládám asi výstup, jaký je praktický rozdíl jestli se bude napájet sinusem nebo obdélníkem?
BLDC motor má tři vývody a konstrukčně je hodně podobný třífázovému synchronnímu motoru s permanentními magnety. Na třífázovou střídavinu se roztočí.
BLDC regulátor/komutátor funguje tak, že na dva vývody motoru připojí + a - (tedy "obdélník"), na třetím vývodu čeká na indukované napětí zpětně od motoru (cívka v magnetickém poli). Až tento signál přijde, tak přepojí + a - na jiné dva vývody (záleží na směru otáčení) a na tom volném třetím čeká na okamžik komutace. Rozběh je z důvodu malého zpětného indukovaného napětí až do nějakých otáček prováděn po nějaké křivce autonomně, nebo je v oblasti malých otáček řízen třífázově (jako 3f měničem), záleží na aplikaci.
BLDC regulátor/komutátor funguje tak, že na dva vývody motoru připojí + a - (tedy "obdélník"), na třetím vývodu čeká na indukované napětí zpětně od motoru (cívka v magnetickém poli). Až tento signál přijde, tak přepojí + a - na jiné dva vývody (záleží na směru otáčení) a na tom volném třetím čeká na okamžik komutace. Rozběh je z důvodu malého zpětného indukovaného napětí až do nějakých otáček prováděn po nějaké křivce autonomně, nebo je v oblasti malých otáček řízen třífázově (jako 3f měničem), záleží na aplikaci.
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Po precitani tvojho prispevku je ocividne, ze ti toho uniklo este trochu viac, Tesla o takych moznostiach, ake mame dnes, ani nechyroval A hoci je po nom pomenovane auto super masinka, rad by som videl, co by povedal na toto http://audiklub.cz/clanky/344-audi-e-tr ... kompromisurudolf02 píše:Ale je možné, že mi něco uniklo.
Sine wave regl. má výhodu, že motor tolik nehlučí, necuká se v nízkých otáčkách, tolik se neohřívá = nižší ztráty, vyšší účinnost,větší dojezd, vyšší cena.
Tady je jeden(nevím jak je to s kvalitou:) http://www.aliexpress.com/item/Black-36 ... 6,201409_3
Nebo osvětčený sabvoton: http://www.ebay.com/itm/Sabvoton-72volt ... _929wt_802
Něco k tématu: http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... &start=120
Tady je jeden(nevím jak je to s kvalitou:) http://www.aliexpress.com/item/Black-36 ... 6,201409_3
Nebo osvětčený sabvoton: http://www.ebay.com/itm/Sabvoton-72volt ... _929wt_802
Něco k tématu: http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f ... &start=120
Koukám, že tu je pár elektrokolovejch znalců kteří by mohli vědět.
Potřeboval bych do jednoho vehiclu akumulátor buď 24, nebo 2x12V 40-50Ah co nejlehčí aby vydržel trvale odběr 40-50A. Nesmí to být žádnej lepenec z tisíce notebookovek. Cena není až tak zásadní parametr. Koukal jsem na LiFePO4 podobných kapacit a vždy je problém s trvalým odběrem. Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém, přehřívají se?
Zatím mě to vychází pouze na LiMn2 24V/20Ah dvě paralelně ale to je celkem darda...
Díky za případný kvalifikovaný rady.
Potřeboval bych do jednoho vehiclu akumulátor buď 24, nebo 2x12V 40-50Ah co nejlehčí aby vydržel trvale odběr 40-50A. Nesmí to být žádnej lepenec z tisíce notebookovek. Cena není až tak zásadní parametr. Koukal jsem na LiFePO4 podobných kapacit a vždy je problém s trvalým odběrem. Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém, přehřívají se?
Zatím mě to vychází pouze na LiMn2 24V/20Ah dvě paralelně ale to je celkem darda...
Díky za případný kvalifikovaný rady.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
já mám 4x tohle
https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... ouse_.html
sice na 40-50 Ah by to byl poloslepenec ale zatím sem s nima spokojenej - mam 4 packy paralelně, a po 100 cyklech je zatím nebylo potřeba balancovat (provozuju je a dobíjím bez balancéru na 16,7V což odpovídá 4,175V na článek) při odběru cca 30-60A, špičkově 100A jsou jsou vlažné a to jsou nacpaný u sebe v krabici bez větrání
i na endlesssphere si je chválí
https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... ouse_.html
sice na 40-50 Ah by to byl poloslepenec ale zatím sem s nima spokojenej - mam 4 packy paralelně, a po 100 cyklech je zatím nebylo potřeba balancovat (provozuju je a dobíjím bez balancéru na 16,7V což odpovídá 4,175V na článek) při odběru cca 30-60A, špičkově 100A jsou jsou vlažné a to jsou nacpaný u sebe v krabici bez větrání
i na endlesssphere si je chválí
Naposledy upravil(a) roverider dne 18 zář 2015, 23:44, celkem upraveno 2 x.
Celerone, pozeral si dobre datasheety od vyrobcov? Ja vidim 3C vybijanie 30min, 1C bez obmedzenia, problem je len v tom, ze za hodinu to mas vybite Ale ako rozumny napad mi to nepride, LiFePO4 su lahsie ako Pb aku, nenapchas tam aspon 100Ah, nech mas rezervu? Ako prudovu, tak kapacitnu? Ja mam sice 3 aku paralelne, ale zato ani 120A odber nie je poznat, napatie drzi 13.1V, olovene by uz boli pod 12V a po par minutach odfukovaliCeleron píše: Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém?
- ebastlirna
- Příspěvky: 84
- Registrován: 10 říj 2013, 02:00
Nevím zda-li je to nejlepší volba, ale já pořídil tyhle cihly. Mělo by to dát bez problému 200A a váha mi přijde přijatelná.Celeron píše: Potřeboval bych do jednoho vehiclu akumulátor buď 24, nebo 2x12V 40-50Ah co nejlehčí aby vydržel trvale odběr 40-50A.
(Pokud budeš odsuď něco brát a jsi pravej čech- chvíli tam somruj a nech si zboži, který chceš v záložce, většinou dostaneš jednorázovou slevu na daný produkt.)
Asi záleží na výrobci, já našel to co jsem psal. Jestli víš o těch 3C tak mi prosím dej odkaz kdo to dodává.PeteBurns píše:Celerone, pozeral si dobre datasheety od vyrobcov? Ja vidim 3C vybijanie 30min, 1C bez obmedzenia, problem je len v tom, ze za hodinu to mas vybite Ale ako rozumny napad mi to nepride, LiFePO4 su lahsie ako Pb aku, nenapchas tam aspon 100Ah, nech mas rezervu? Ako prudovu, tak kapacitnu? Ja mam sice 3 aku paralelne, ale zato ani 120A odber nie je poznat, napatie drzi 13.1V, olovene by uz boli pod 12V a po par minutach odfukovaliCeleron píše: Mají obyčejně pouze 1C maximálně 15-30 minut. Co je v tom za problém?
Ty baterky jsou do speleopotápěčských scooterů, co jsem vyráběl 2001-2008. Původně v tom byly cyklický olova Panasonic 24V/28Ah a u většího 24V/54Ah. V tý době nic z Li baterek nebylo k dispozici. Problém byl velká váha a s tím problémy při transportu přes suchý části jeskyní. Ten menší váží 41kg a větší 72kg. Tak vznikl požadavek na osazení baterek s podobnou kapacitou ale podstatně nižší váhy a taky aby to bylo celkově blbovzdorný, to znamená hlídání napětí článku a balanc při nabíjení. Takže naložit velkou kapacitu není potřeba aby byl scooter přenosnej. Kapacita 40Ah je na požadovaný účel postačující.
to ebastlírna:
Lipolky se do scooterů nedají použít, pár firem to zkoušelo a všichni od toho šli pryč, končilo to explozí při náhodným vytopení scooteru. Ta se na 100% vyloučit nedá...
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Ja som kupoval tu - sice vacsiu kapacitu, ale ty si sa pytal na 40Ah, takze tato - http://files.i4wifi.cz/inc/_doc/attach/ ... 20Spec.pdf
Ale samozrejme je to podla potreby mozne vyskladat aj z jednotlivych 3.2V clankov rovnakej kapacity a pouzit BMS.
Ale samozrejme je to podla potreby mozne vyskladat aj z jednotlivych 3.2V clankov rovnakej kapacity a pouzit BMS.