O nabíječkách ze "staré školy" a autech

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#31 Příspěvek od sinclair »

Mihal-e, jako majitel pořád ještě platného §8 a s mou praxí myslím dokážu relevantně posoudit, jestli bude mnou opravené/rekonstruované zařízení bezpečné, nebo nebude. Pochopitelně musím vzít do úvahy i způsob použití a podmínky, ve kterých to má pracovat.
Pokud v něm ale uvidím místo továrního bezpečnostního typu nějaký ručně navíjený, kdovíjak izolovaný, neimpregnovaný či jinak zbastlený síťový transformátor, tak je to to první, na co majitele upozorním.

Mohl bych alibisticky jenom spojit PE nové přívodní šňůry s kostrou a dát to přeměřit spřátelenému revizákovi.
Ten by na základě měření PE a izolačního odporu klidně mohl vystavit revizní zprávu.
Ale bude jen na základě měření revizáka, který stejně nemá po ruce 4kV/50Hz, přístroj bezpečný? To těžko...
Ty bys do nabíječky akumulátorů cpal fíčko? Jak?
A za to kilo do zvonku v kostele si koupím konkrétně co? :D

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#32 Příspěvek od Artaban001 »

KarelZ:
Nevím, zda je to zrovna NB22A. Je v ní navíc nějaký časovač (nějaký VIPO ze synchronním motorkem) na rychlonabíjení. Regulace je v ní posuvným jezdcem, co jezdí po vinutí sekundáru, jako u regulačního autotrafa. Na místo použití je vhodné dovézt ji na dvoukoláku, protože se dost pronese i po dvou metrech v ruce. Protože stále funguje a jediný závady byly v nabíjecích kabelech, nebyl důvod do ní zasahovat, ani se pídit po návodu. "přednabíjíme" s ní gelový akumulátory, aby získaly aspoň takový napětí, kdy se s nima začne bavit ta "froniuska".
o ty "NB22A" je i fórum zde:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=39046

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#33 Příspěvek od mihal »

To by som si práve nebol tak istý, s tým paragrafom a možnosťou relevantného posúdenia bezpečnosti. V prípade prúseru je to ale bohužiaľ úplne jasné. Fíčko na vstupných svorkách by vybavilo v prípade prierazu primáru na sekundár, prípadne ďalších porúch na primári. Ono nabíjačka sa nepoužíva vždy v suchom a bezpečnom prostredí.

Uživatelský avatar
dobrman
Příspěvky: 1470
Registrován: 12 srp 2012, 02:00
Bydliště: J H

#34 Příspěvek od dobrman »

když jsem prodal chalupu, nechal jsem v garáži i nabíječku co jsem si kdysi vyrobil z trafa 600VA 220/24V a v sérii s primárem přes přepínač sedm krabic 1µF/1000V, usměrněný jednou diodou (z alternátoru) zalisovanou do nějakýho chladiče. U toho časový spínač ( mám dojem že nějaký TU60).
Fungovalo to perfektně, ale na přenášení to moc nebylo

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#35 Příspěvek od rnbw »

Nebezpecne vyrobky neopravovat. Mnoho ludi nema ziadne znalosti o (ne)bezpecnosti elektrickych zariadeni. Nech si fakt radsej kupi tu nabijacku z Lidlu, ta aspon nikoho nezabije. A keby aj ano, tak nepride nikto za tebou.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#36 Příspěvek od EKKAR »

Tak 600VA není ještě tak moc - to je při těch 24V jenom 25A.
Ale dostal jsem se jako mlaďoch k člověku, kterej používal k nabíjení přemotaný rozptylový trafo ze 3f svářečky - jako usměrnění tam měl DVĚ 1kA diody ČKD na žebrovým měděným bloku ofukovaným větrákem, kabely tam měl původní svářecí lana, kleště normální svářečkový uzemňovací. Měl to našroubovaný na konstrukci svařený z trubek a vybavený bantamovým kolem jako na stavebním kolečku, jinak to "jednočlověčně" transportovat nešlo - a celoročně s tím po nastavení na maximální proud startoval svýho "záhumenkovýho" Zetora Super 50 - i bez baterie ... Kolik to bylo schopný dát proudu netuším, vážilo to určitě přes půl metráku, ale živil to ze zásuvky jištěný motorovým jističem 3x25A - a i ten mu občas při zimním startu vyletěl ... Jinak s tím heblem stáhnutým na minimum nabil baterku "do škodárny" zhruba za dvě hodiny tak, že z ní vystřikoval elektrolyt - tudíž minimum bylo někde kolem 20-25A ... Bohužel po smrti táty už nemám na tuhle část příbuzenstva kontakt, tak ani nevím, co se tam dál událo ani jestli je tahle zabijácká nabíječka ještě v provozu - ale myslím si, že pokud ji neukradli nějaký cigoši do sběru, tak klidně může fungovat do dneška. To byl stroj/zdroj hodnej ponorkovýho loďstva ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#37 Příspěvek od TAKJAN »

Startovací vozík na traktor jsem dělal. Trafo nějaký třífáz, tak 3-6kVA, diody čkd. Dalo se to použít jen na ten zetor super, protože to naprázdno dávalo tak 18V. On potom zase dostává pěkně na prdel starter.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#38 Příspěvek od Nakadah »

Nabíječka z Lídlu mi vybuchla při nabíjení baterie pod pracovním stolem, u kterého jsem seděl. Málem jsem se tehdy posral.

Díky bohu za letitou DUK-3 v garáži.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#39 Příspěvek od sinclair »

Ony ty starý, těžký, socialistický křápy mají něco do sebe :twisted:

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#40 Příspěvek od sinclair »

mihal-e, co jsem to tady nahoře napsal?

"Pochopitelně musím vzít do úvahy i způsob použití a podmínky, ve kterých to má pracovat."

Uživatelský avatar
dred
Příspěvky: 1583
Registrován: 08 dub 2007, 02:00
Bydliště: Handlová

#41 Příspěvek od dred »

Toto je MôJ 40-ročný milášek....nikdy nesklamal :D
Mám aj sofistikovanejšie...automatickú s procesorom, ďalej robenú s reguláciou prúdu - tyristorovú , ďaľšiu "štartovaciu" START 220 EnerGo... ale najviac používam tú DUK-2.
Přílohy
DUK-2.jpg
(223.68 KiB) Staženo 59 x

Uživatelský avatar
dobrman
Příspěvky: 1470
Registrován: 12 srp 2012, 02:00
Bydliště: J H

#42 Příspěvek od dobrman »

EKKAR píše:Tak 600VA není ještě tak moc - to je při těch 24V jenom 25A....
No, ono to taky bylo určený jen jako nabíječka na aku z auta a motorky.
na plno to dávalo kolem 6A. Což mi bohatě stačilo.
Postavený to bylo z toho co se tenkrát našlo ve vyhozených věcech v práci

Uživatelský avatar
alterego2411
Příspěvky: 24
Registrován: 19 pro 2017, 01:00
Bydliště: Brno

#43 Příspěvek od alterego2411 »

Ať zbytečně nezakládám téma ... Můžu si dovolit trvale připojit k autobaterii zdroj 13,8V, jako udržovací? Parkuji v zimně motorku v garáži. Přímo nabíječku zatím nemám, ale mám zdroj uvedeného napětí, s výkonem 5A. Ale předpokládám, že k tomu udržování by stačilo i méně, než 1A.

Uživatelský avatar
dred
Příspěvky: 1583
Registrován: 08 dub 2007, 02:00
Bydliště: Handlová

#44 Příspěvek od dred »

Nenapísal si o aký typ zdroja ide, ale moc to nevadí.
Dôležitejšie je ,či si si istý,že ten zdroj môže byť trvale pripojený k elektrike bez dozoru :) ...aby ti niekedy neprišli oznámiť,že ti zhorela motorka aj s garážou...
Napätie zdroja - 13,8V je akurát a prúd nerieš...ten je závislý od stavu nabitia akumulátora. Keď svorkové napätie dosiahne napätie zdroja ,tak prúd klesne na minimum.

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#45 Příspěvek od serviceman »

To, co ukázal dred, také dělala Mechanika Praha prakticky ve stejné skříni, s přepínačem 6/12V. Obrázek jsem nikde nenašel.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“